תפילה וברכות

האם מותר לתת אוכל לאדם חילוני שלא מברך?

  • ח' שבט התשע"ה
אא

שאלה

שלום, אם אני אוכלת בחברה חילונית, והם מתכבדים, האם עליי לדרוש שהם יברכו? ואם לא, האם אני מכשילה ומחטיאה? תודה.

תשובה

שלום רב,

בעיקרון אסור לתת אוכל לאנשים שלא יברכו, כיוון שאת מכשילה אותם באכילה בלא ברכה, אך אם את מבקשת מהם לברך (ומגברים יש לבקש גם שיכסו ראשם בעת הברכה, ובלחם יש לבקש גם מגברים וגם מנשים שייטלו ידיים) ובכל זאת הם לא מברכים, אז את - את נפשך הצלת, ואין עלייך אשמה.

אמנם אם יש חשש של פגיעה בכבוד הזולת בזה שתציעי להם לברך, או שברור לך שלא יענו בחיוב לבקשתך, מוטב שלא להציע להם לברך, ובכל זאת יהיה מותר לך לכבד אותם באכילה ושתייה אם יגרם חילול כבוד שמים במניעת כיבוד זה, שיאמרו שאין לשומרי תורה נימוסים ודרך ארץ, ויכולים לבוא לידי כעס ושנאה על כל ההולכים בדרך התורה. ומכל מקום באופן זה נכון מאוד שתברכי לפניהם בקול רם לפני האכילה ולאחריה, ואע"פ שאין הם מכוונים לצאת, מכל מקום יש לשער שהם מבינים שמברכים בעדם, והוא כעין כוונה לצאת.

מקורות: יעויין שלחן ערוך אורח חיים (סימן קסט סעיפים א-ב), משנה ברורה שם, ופסקי תשובות (אות ג). וע"ע בספר מנהגי הראש"ל חלק ב' (עמוד 72) בשם הגר"י יוסף שליט"א, שכאשר היו באים להגר"ע יוסף זצ"ל יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות, כגון ראשי השלטון בישראל, היה אומר להגיש בפניהם כיבוד ומשקה, והיה מבקש מהם שיברכו קודם אכילתם ושתייתם.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברכת הנהניןלפני עיוור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה