תורה ומדע

שחיטה כשירה בבעלי חיים

  • כ"ו טבת התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב שמעתי בכמה הרצאות על הדבר הזה שהרב זמיר כהן אומר [שזה גם כתוב ספר המהפך] שהוא אומר עלזה שהיה איזה חוקר יהודי שחקר את כל הקטע הזה של העורקים בבעלי החיים ושבשחיטה כשירה אין כאב לבעל החיים כששוחטים אותם כי יש שתי עורקים שעוברים בגרון של כל בעלי החיים שאצל בעלי חיים לא כשרים העורקים האלו מתפצלים בצוואר ובגרון וכשזה נחתך גם על ידי שחיטה יהודית הזרם דם עדיין עובר בעורק שלא נחתך ובעל החיים מרגיש את הכאב לעומת זאת הוא אומר שאצל בעלי חיים כשרים שתי העורקים שמפוצלים נפגשים בגרון של של הבעל חיים כמו פרה ולכן כששוחטים אותם הם לא מרגישים כאב אז רבתי פעם עם איזה אטאיסט והוא שלח לי את האתר http://www.newscientist.com/article/dn17972-animals-feel-the-pain-of-religious-slaughter.html?DCMP=OTC-rss&nsref=online-news#.VLrDzkesUmk ועוד ביוטיוב יש סרטון שמראה משהוא בזה שהתמונה המקורית של הנושא שבספר המהפך הרב זמיר כהן שזה לא נכון המחקר הזה ומראה שבעלי חיים מרגישים כאב בשחיטה כשרה עכשיו רק רציתי שתבדקו או שתאמתו אתזה אם זה נכון או לא נכון כי בזמן הזה שראיתי אתזה לא ידעתי מה להגיד וחבל שזה גם יקרה לאחרים אז אם אכפת לכם לבדוק את הנושא אני ישמח

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
אין טעם להתווכח עם אתאיסטים - כי אין רצונם באמת. ולכן היה ראוי לך להימנע מוויכוח עקר שכזה.
 
אסביר לך מדוע השאלה לא מתחילה:
הבהמות לא מסוגלות לחוש כאב בשחיטה - מהסיבה הפשוטה שבצוואר ישנו עורק ראשי שנועד לזרימת הדם מהלב למח - וברגע שחותכים את העורק הזה - המח מתרוקן מיד מדם. ומח שאין בו דם - אינו יכול לחשוב מחשבות או לתפקד, אלא מת מיד.
 
ד''ר טמפל גרנדין הינה פרופסור למדעי החי באוניברסיטת קולורדו, ונחשבת כמומחית הגדולה ביותר להמתה הומנית של בעלי חיים. היא תיארה את תהליך השחיטה היהודית במילים אלו (ג'רוזלם פוסט, 12.17.04): ''אפילו פרים גדולים נותרו דוממים למרות שהתקן הריסון היה כה רפוי שהם היו יכולים בקלות למשוך את הראש החוצה... בידיו של שוחט מיומן בעל החיים אינו משמיע הגה או עושה תנועה והוא נופל מחוסר הכרה תוך 8-10 שניות... אני יודעת שהשחיטה הכשרה, כאשר היא נעשית כראוי, היא שיטת ההמתה ההומנית ביותר...''.
 
לדברי ד"ר גרנדין, השחיטות המקובלות בעולם, הנעשות באמצעות מכת חשמל או ירייה, מגבירות את הסיכויים לכך שהבהמה תחוש בכאב מכיוון שהמח נשאר רווי בדם. השחיטה היהודית מרוקנת את המח מיידית מחמצן ודם ובכך גורמת לאיבוד הכרה מיידי ללא כאב. גם על פי מאמרו של ד"ר ס.ד. רוזן מהפקולטה לרפואה ב'קינגס קולג', לונדון, שהתפרסם בכתב העת '''Veterinary Record", חיתוך הקנה הוושט ועורקי הצוואר גורם לבהמה אובדן הכרה בלתי הפיך תוך 2 שניות.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה