אמונה

אמונה במסורת הקבלה

  • כ"ה טבת התשע"ה
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, השאלה שלי היא בנוגע למסורת הקבלה של תורת הסוד . כול העמקה ולימוד שלי ביהדות מגיע בעיקרו ממקום שברור לי שזו אמת. יש לנו מסורת שעוברה ברבים ולא ניתן לזייפה. אבל , בעוד שיש את התורה בכתב ויש את התורה שבע"פ שהועברו ברבים . עובדה שמקנה להם את החסינות מהמצאה של בודדים. מתוך עצם זה שהם הועברו ברבים ממעמד הר סיני , ואזי יש בטחון להסמך על התורה והמסורת. כול תורת הסוד, ספירות , מה משמעות כול ספירה... לא שייך לתורה שבע"פ שהועברה ברבים. אין לה אל האסמכתא של קבלה ברבים. יחידים העבירו את הקבלה, אולם על סמך מה אמורים ( אנו היום) לקבל אותה, האם על פי עד אחד יקום דבר? מה מקנה לקבלה את האמינות שלה? למה חכמים בחרו להכניס מושגים שלא נשמעו ביהדות? (ספירות וכד'). בברכה, ותודה מראש.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
דומה הדבר לפירמידה. ראה כאן את הפירמידה היהודית:
 
השלב נראה כך:
תורה שבעל פה היא עובדה. לא ניתן להבין את התורה שבכתב ללא תורה שבעל פה. התורה שבעל פה מציגה גם מסורת של סוד (חז"ל דיברו במפורש על תורה נסתרת, מעשה מרכבה, כניסה לפרדס וכו'). במילא הקבלה מבוססת על הטענה למסורת שבעל פה זו.
 
מסורת הקבלה לא נועדה מעולם להינתן בפרהסיה, אלא היא עברה על ידי מיעוט חכמים, ולא נועדה להתפרסם ברבים. אמיתותה מבוססת על ביטחון בחכמים שעסקו בה (רבי שמעון בר יוחאי, האר"י הקדוש, הרמח"ל וכו'). אנו בוטחים בתלמידי החכמים הצדיקים שקיבלו מסורת זו ולימדוה מדור לדור.
 
אך ודאי שאמינות המסורת של הסוד אינה כאמינות המסורת של התורה, ואין דרך לאמת אותה כי היא לא עברה בידי רבים. הסמכות  שלה נובעת מהביטחון בחכמינו בני דורנו ובני הדורות הקודמים שסמכו ידיהם עליה ע"פ שיקול דעתם התורני.
 
בברכה,
דניאל בלס
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה