שאל את הרב - כללי

ענייני עומס באמונה

  • כ"ג טבת התשע"ה
אא

שאלה

שלום, אני בת 21, מבית דתי. בשנה האחרונה עקב משבר גילית מחדש את היהדות, התאהבתי שוב.המון השתנה בעקבות זה גם מעשית וגם מחשבתית. הצטרפתי למדרשה של 20 שעות בשבוע ובנוסף גיליתי את כתבי רבי נחמן ומאד התחברתי והתחלתי ללכת בדרכו. במשך כמה חודשים הייתי מאושרת מאד אבל בשבוע שעבר החלה ירידה נפשית כזה, הבנתי שזה אולי מעומס בדברים מהסוג הזה אני חוששת לאבד את הקול שלי והייחודיות.עם זאת התחלתי להרגיש קושי בקריאה של ר' נחמן שאני תמיד מאד אהבתי. אני מנסה וזה לא קורה.. רציתי לשאול קודם כל האם זה טבעי שזה קורה, האם התעקשות תעזור או לתת קצת שקט לעצמי יעשה טוב. יכול להיות שבגלל שאני שומעת המון רבנים וקוראת דעות ונחשפת להמון דברים- נוצר בלבול?! זה תחום שאני הכי אוהבת להתעסק בו, ואני חוששת

תשובה

לכבוד השואלת,

מאד יתכן שזה שאת מחוה היא תגובה טבעית לעומס ולדחייפת כוחות הנפש יותר ממה שהם יכולים לסבול בנחת.

ידוע לך שדרך התורה היא תמיד "דרך האמצעית" (רמב"ם תחילת הלכות דעות), ואין להתקדם בשום פעם באופן קיצוני - ואפילו כאשר הכונה היא לרכוש רוחניות.

גם חז"ל הודיעו לנו בפירוש (תורת כהנים א' - א'), שאפילו משה רבינו ע"ה שלמד תורה מהקב"ה, היה צריך לפסק זמן ולהפסקות בכדי לקלוט ולספוג את מה שלמד; וכל שכן כל אחד מאתנו. 

לכן בלי ספק, לא יעזור לך כעת  ההתעקשות, רק לתת לעצמך קצת שקט ומנוח לכוחות הנפש. 

וכאשר תתחזקי ואת מרגישה שאת יכולה להתחיל שוב, תשימי לעצמך גדרים של זמן ולימוד, וכגון שרק תלמדי 2 דברים חדשים בכל יום ורק לעשרים דקות, כדי שתוכלי ליזהר שלא לשוב להתקדמות רוחני באופן קיצוני - ואע"פ שזה תחום שאת הכי אוהבת להתעסק בו.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה