שאל את הרב - כללי

מיכל ודוד

  • י"ד טבת התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, בשלושת הימים האחרונים, מסיבות שונות (ומשונות) מעסיק אותי מאוד המשולש דוד-שאול-מיכל. קראתי אין ספור מאמרים, פירושים וניסוחים שונים ועדיין לא מצאתי תשובה לשאלתי, שהינה - מה ניתן ללמוד מהסיפור? מה המסר? לדוגמה, נניח אני או חברה שלי מתנהלות בחיי היום יום כמו מיכל - אז מכל מה שקראתי הבנתי שפשוט אין מה לעשות..וזה היה גורלה של מיכל המסכנה. שכביכול לא הייתה לה זכות בחירה. (הכל צפוי אבל לא הייתה רשות...?!) - ואם הייתה רשות אז מה כן? מה לעשות? המסר הזה לא נמצא הסיפור לדעתי וזה מאוד מטריד. מיכל מצטיירת כמסכנה וחסרת אונים, בובה על חוט וכו'... הסיפור לא נכתב סתם. אני מוצאת יתרונות בהתנהלות של כל שלושת הדמויות אבל גם חסרונות. ועם זאת לא מבינה מדוע נכתב הסיפור. אמונתי היא שבכל סיפור בתנך יש מסר ופה איני מוצאת. תודה, תודה.

תשובה

שלום וברכה,
 
שאלתך אינה מובנת לי. הרי ניתן ללמוד מוסר רב ממעשי הסיפור.
 
מיכל הצילה את חיי דוד, למרות שאביה שאול (שנכנסה בו רוח רעה וכבר לא היה אחראי למעשיו) ביקש להורגו. מיכל ראתה את צדיקותו של דוד, ומנעה את מיתתו. היא עזרה לו להימלט מפני שאול, והסתירה את עובדת בריחתו. לבסוף זכתה להיות אשתו הראשונה של דוד המלך, שזכר לה את אהבתה, ולאחר פטירת שאול דורש רק בקשה אחת - שמיכל תשוב אליו (שמואל ב, פרק ג, פסוק יג).
אולם טעות אחת חשובה טעתה מיכל, כאשר בזה לדוד המלך על כך שרקד בהתלהבות שאינה יאה למלך - בפני ארון ה'. דוד המלך רקד בשמחה כנער, והראה בכך שכולם זהים בפני ה', לא רק שלא היתה במעשהו השפלה, אלא זו היתה רוממותו. טעות זו עלתה למיכל בפרי בטן, והיא לא זכתה לילדים. אך סיפוריה לימדו דורות רבים מוסר.
 
סיפורו של שאול מורכב יותר, ומתחיל הרבה לפני כן. אני מציע לך ללמוד את התנ"ך עם המפרשים, שיבאירו לך את המוסר והרעיונות הגלומים בסיפורים. תוכל להוריד את התוכנה הנקראת "תורת אמת", שמציעה את כל ספרי התנ"ך עם המפרשים להורדה חינם:
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה