תפילה וברכות

מה עושים כשלא בא להתפלל

  • ג' טבת התשע"ה
אא

שאלה

שלום הרב ברצוני לשאול שאלה לא מתוך כפירה חס ושלום אלה מתוך מחשבות שעולות לי אני מאמין בקדוש ברוך הוא ואני יודע שצריך להודות לו על זה ברא אותנו ועל זה שהוא מחיה אותנו כול רגע ורגע אבל קשה לי מאוד הענין של התפילה לא תמיד יש לי חשק לתפילה ויש חיוב לתפילה שלוש פעמים ביום ואני לא מתפלל מתוך רצון את כול התפילות אז זה בכלל שווה משהו ?וגם כביכול "ה מחייב אותנו להודות לו זה לא אמור לבוא מאיתנו הרצון לתפלה? אשמח להסבר מפורט תודה

תשובה

לכבוד השואל, 

כמובן שהראוי ביותר זהו כאשר באה התפלה ברצון. 

נכון שחז"ל קבעו את התפלה כחובה, וע"י שמתפללים התפילות הקבועות בזה יוצאים תקנת חזל, אמנם עיקר הכונה מדאורייתא הוא שאדם ישאל את צרכיו באמיתיות לבו מאת בורא עולם שמוכן לתת לנו כל מה שאנו באמת צריכים. 

ולכן עצה טובה אם קשה לך התפלה באיזה יום, שלפחות תקיים את ענין התפלה שמחוייב מן התורה (המבואר ברמב"ם, הלכות תפלה פרק א'): שתאמר באיזה זמן ביום שאתה רוצה ובאיזה נוסח שאתה רוצה: 1) שבח להקב"ה; 2) בקשה או מספר בקשות שאתה באמת רוצה ומרגיש שאתה צריך באותו יום; 3) הודיה ואמירת תודה על מה שהוא יתברך נתן לך. ועל ידי זה,  יתכן שזה יוליד בקרבך יותר רצון גם להשתמש בנוסח הקבועה כדי לבטא דרכו את בקשותיך הפרטיים בכל יום ויום. 

כמן כן, ראוי לך לקיים את מה שמובא במשנה ברורה סימן קכב סעיף קטן ח'  מהחיי אדם, להוסיף בכל יום ובכל תפלה קודם אמירת ה"יהיו לרצון" (השני - זה שאומרים מיד לפני הפסיעות אחורה) תפלה ובקשה פרטית בשפת אם שלך ובנוסח שלך - לבקש מאת השם מה שאתה מרגיש שאתה באמת צריך לאותו יום. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה