חברה והשקפה

כספי המדינה ללומדי התורה

  • ל' כסלו התשע"ה
אא

שאלה

כל פעם יש מישהו ששואל אותי למה המדינה צריכה לשלם לאברך שלומד תורה ולכאורה לא תורם כלום בשונה מאדם שרוצה ללמוד תואר על חשבונו? אם אפשר תשובה מפורטת

תשובה

שלום וברכה

המדינה זה לא ישות בפני עצמה. המדינה לא מייצרת כסף! המדינה לוקחת כסף מכל האזרחים ומחלקת אותה לפי ראות עיניה.

המדינה לא מממנת את אברכי הישיבה, המדינה משתתפת חלקית בהוצאות המימון של בני הישיבות. לדוגמא אברך כולל מקבל בדרך כלל מהכולל כ2000 ש"ח והמדינה משתתפת בכ20% בערך 400 ש"ח.

תקציב כל הישיבות כולם כולל ישיבות הסדר וישיבות קטנות שהם עדיין מתחת לגיל 18 - מקביל לתיכון, היא כחצי מיליארד ש"ח לפני הקיצוצים. תקציב המדינה הוא מעל 300 מיליארד ש"ח זאת אומרת שכל הישיבות כולם מקבלים כ1/6 האחוז מהתקציב. זאת אומרת על כל מאה שקל מיסים שהאזרח משלם, 15 אגורות מהם הולכים לישיבות, כמדומני שאין אף אדם חילוני ככל שיהיה שיתנגד לסכום מזערי זה.

זאת ועוד, הציבור החרדי הוא לפחות 15 אחוז מהציבור הכללי בארץ או כ20 אחוז מהציבור היהודי בארץ, על כן מן הראוי שאחוז מסויים מהמיסים הנגבים מהציבור ישובו לדברים שהציבור החרדי רוצה לתקצב ועל כן אף אם נניח שהחילוני לא רוצה לתקצב את הישיבות ב15 אגורות בכל זאת עדיין ראוי לתקצב את הישיבות בהתחשבות ברצון המיעוט.

החילוני לא מממן את החרדי אלא החרדי ממומן מהמיסים שהוא משלם כשם שהתרבות החילונית מקבלת תקציב ממשלתי למרות שמשלמי המיסים החרדים/דתיים מתנגדים לכך. זה טבעו של הדמוקרטיה שלמיעוט יש גם זכויות ומתחשבים בהם בקביעת סדרי עדיפויות.

לדעת החרדים לדבר ה', בני היישבות הם המחזייקם את הארץ והם אלו שבזכותם אנחנו קיימים ובזכותם הצבא מצליח ובזכותם יורד שפע לעם ישראל ועל כן אנו החרדים רוצים לסייע להם ולהיות שותפים בתורתם.

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה