שאל את הרב - כללי

איך עליי לנהוג בביקור אצל אבי, לגבי ענייני כשרות?

  • כ"ב כסלו התשע"ה
אא

שאלה

אצל הוריי, למרות שבשנים האחרונות הם השתדלו לשמור כשרות יותר טוב, המשיכו להשתמש בצלחות וסכום ישנים שבעבר לא הקפידו איתם על הפרדה (לעולם לא הכניסו מאכלים לא כשרים, אבל לא הקפידו על הפרדה בכלים). בנוסף, לא הטבילו כלים לעולם. אמי נפטרה לפני שנה ויש מטפלת חילונית. אבי סובל מדמנציה וקשה להסביר לו דברים, הוא גם לגמרי שכח מה בשרי ומה חלבי. זה לא יעזור לשים סימנים על כלים - הוא גם מתבלבל במראה הצבעים. כשאני מבקרת אצלו אני מבשלת לו והוא מבקש גם ממני לאכול ולשתות איתו. אני מפחדת שייעלב אם אביא כלים משלי. אני מקפידה לשתות אצלו רק בכוסות קרסינה ולא זכוכית, ומשתדלת להתחמק מלאכול אוכל מבושל, אבל מה לעשות לגבי הסירים הצלחות והסכום? ובכלל - האם מותר לי לבשל עבורו?

תשובה

לכבוד השואלת,

כפי שהבנתי, השאלה היא לגבך, כשאת מבקרת אצלו, האיך להנצל מאיסור. 

הייתי מיעץ, שתקני לך סיר חדש אחד - יכול להיות קטן - תכשרי ותטבלי אותו, ואת הסיר הזה תקחי אתך לבית האבא בביקורך הבא. גם תקחי אתך צלחות וסכו"ם חד פעמיים. כך תוכלי לבשל בביתו בשביל האבא מן הסיר החדש בלי שום שאלות (תעשי אותו או חלבי או בשרי - וכאשר את עוזבת תשימי אותו בפינה, ותבקשי מן המטפלת  שבשום אופן לא תשתמש בסיר הזה) ותאכלי בביקור יחד עם האבא על צלחות חד פעמיות ועם סכו"ם חד פעמי. תגידי לו, שלאחרונה אירע איזה בלבול בין הכלים, וצריך לעשות סדר ביניהם, ובינתיים את הבאת את הכלים החד פעמיים אלו - ואם תגידי את זה באופן ספונטני ובפשטות, מסתבר שהוא לא ישאל יותר בענין, וגם לא ירגיש מבוייש. 

ובפעמים הבאים תגידי שעדיין לא יצא לך לעשות את הסדר בין הכלים.

ולגבי שתייה, בעצם מצד הדין של כשרות, הכוס מזכוכית עוד יותר טוב להשתמש בו במקרה כזה מאשר החרסינה (ואע"פ שלגבי חוסר הטבילה עדיף להשתמש בכוס החרסינה) , כי ההלכה היא שזכוכית אינה בולעת; ולכן אם תוכלי לקחת פעם אחת אחרי הביקור,  אחד מן הכוסות שבביתו, לנקות אותו ולטבול אותו  - עדיף שתשתמשי תמיד בכל פעם באותו כוס שכבר טבלת (אחרי שתרחצי אותו היטב כאשר את באה לביקור) מאשר שתשתמשי בכוס החרסינה. 

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה