שאל את הרב - כללי

לימוד בשבת, ושכר על קבלת יסורים באהבה

  • י"ח כסלו התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, יש לי 2 שאלות שאינן קשורות כל כך זו לזו (1) בימי שבת אני נוהג ללמוד תורה מה שאפשר. אני יודע שלימוד גמרא נחשב ללימוד הכי איכותי ונשגב. עם זאת, מה עדיף אם יש לי אופציה לבחור מבין ה-2 מבחינת חשיבות ביום שבת. -לימוד בספרים של רבינו החכמים (גדולי הדור מזמנים שונים) בלימוד חברותא בבית הכנסת ביום שבת ; ספרי הלכות שונים, ספרי מוסר וכו'... או -עדיף ללמוד מהגמרא של שוטשטיין בבית בימי שבת אם אני חייב לבחור מבין ה-2, מה נמצא בעדיפות עליונה יותר,חברותא בבית הכנסת או גמרא בבית ? (2)אני יודע שניסיונות השם יתברך באים להיטיב עם האדם...בין אם עמד בהם ובין אם לא. שאם עמד בניסיון משתבח בו הקדוש ברוך הוא. ואם לא עמד בו, אז כשעושה תשובה זה גם לטובה כי הוא מוכיח לשם את הדביקות בו...שלמרות שנפל, לא מתייאש וקם מהנפילה. זו לטובה וזו לטובה. כבוד הרב בימינו אנו הניסיונות קשים מאוד מאוד...ועם כל הנפילות יש צער גדול כשנכשלים (גם כשעושים תשובה), וממש קשה לנשום מרוב נסיונות...כך שהניסיון הופכים לייסורים של סבל של ממש. בהתחשב שהניסיונות הופכים לייסורים ליהודי, והניסיונות מרובים יותר מכל הדורות זה עכשיו. האם במשפט של מעלה מקבלים שכר על עצם זה שעוברים על האדם אלפי נסיונות בכמויות כאלה - בלי קשר לעמידה בהם...האם הקדוש ברוך הוא נותן שכר על עצם זה שעל הדור שלנו עוברים יותר ייסורים מאשר בכל הדורות האחרים ? ממש קשה בימינו כבוד הרב.....כל יום הוא מלחמה, כל יום מלחמה בין אם זה לא לכעוס, או לשמור את העיניים או כל דבר אחר. ממש כמו ביציאת מצרים שעד שהמים לא הגיעו לעם ישראל לפה- הקדוש ברוך הוא לא פתח את ים סוף...כי רצה לבדוק עד כמה הם דביקים בו. ממש ככה. תודה כבוד הרב, והמשך שבוע טוב.

תשובה

לכבוד השואל, 

1. נראה שעדיף חברותא בבית הכנסת, וכמו שהורו חז"ל שראוי יותר ללמוד ביחד עם מישהו אחר מאשר ללמוד לבד (מכות י.). 

2. ברור מתוך דברי חז"ל שהשם יתברך מחשיב אפילו רק את זכות העמידה בנסיון כזכות. וכמו שמובא בספרי קודש שכאשר שוקלים את מעשה האדם בשעת הדין, אז מביאים גם את כל הייסורין של האדם ומוסיפים אותם לצד של הזכות.

נכונים דבריך אודות הנסיונות של ימינו, וכבר אמר רבינו האריז"ל בימיו, שעקב גודל הנסיונות שבאחרית הימים, כל דבר קטן ביותר שאדם עושה היום בשביל הקב"ה, נחשב כנגד כמה וכמה מצוות גדולות של הדורות הראשונים.

יעזור הקב"ה ויתן לנו את הכח לעמוד כמו בימים ההם - בזמן הזה, ויהי רצון שנזכה לצאת מן הגלות הזה ברחמים במהרה בימינו,

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה