שאל את הרב - כללי

באמת אכפת לה' שאתה לא תחתוך נייר טואלט ביום שבת

  • ט"ז כסלו התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב אתה יכול להסביר לי באמת אכפת לה' שאתה לא תחתוך נייר טואלט ביום שבת? זה רצונו? שמעתי כבר שיש ביום שבת 39 מלאכות שאסור לעשות כי בגן עדן לא עושים אותם ויום שבת זה כמו גן עדן עכשיו אני די בטוח שבגן עדן לא צריכים נייר טואלט אבל זה באמת רצון ה'? זה נראה לך הגיוני? גם עוד כמה דברים לא ממש מסתדרים לי זה באמת רצון ה' שעם ישראל ילך לישיבה ויקרא מתוך ספר רוב היום? ללמוד תורה? שכולם יתלבשו בשחור לבן כמו פנגווינים וילמדו תורה וככה ננחיל תורה לכל העמים שהם יש להם בכלל 7 או שמונה מצוות תקן כדי שיהיה להם שכר בגן עדן שלא מוזכר בתנך אפילו פעם אחת [בהקשר של תעשה מצווה תקבל שכר תעשה עבירה תקבל עונש זה באמת הרצון שלו? סתם עוד שאלה יש איזה אחד מקבוצה אחת שאמר לי שכל מי ששם ציצית קטנה עליו יהיה לו 3000 עבדים באחרית הימים עכשיו אני לא סגור עם זה נכון או לא נכון אבל לא נראה לך שזה יגרור עוד יותר אנטישמיות שמפרסמים דברים כאלה? פעם דיברתי אם איזה נוצרי אחד דבר המחשב הוא הראה לי משהוא בתלמוד שאומר משהוא כזה שהגויים נוצרו כהפקר ולמעשה הם מפלצות בגוף של אדם והם באו רק כדי לשרת את היהודים או משהוא כזה תקן אותי עם אני טועה זה בערך מה שהוא אמר ולא ידעתי מה להגיד לו ועוד שאלה אחרונה יש בעיה שאני שואל שאלות כאלה? אני יהיה אמיתי אני מניח תפילין ומשתדל לשמור שבת ואני יודע שיש מלא דברים נכונים וזה כמו שהצליחו להגיד בגמרא כמו אורך של מחזור הלבנה ודברים כאלה אבל יש מלא דברים בתורה שלא נראיים הגיונים בכלל למשל בסיפור של נח נח היה בתוך תיבה עם יותר מ1000 זנים של חיות בתוך תיבה ביניהם פילים קרנפים וכאלה לא ככה? במשך שנה וראיתי איך שעניתה למשהוא פה ואמרתה לו שהיו שלוש קומות אחת לזבל אחת לחיות ונראלי עוד אחת לנח ולמשפחה שלו תקן אותי עם אני טועה עכשיו זה נראלך הגיוני? התיבה היתה 150 על 25 מטר בגובה 5 קומות בערך [בדקתי בויקיפדיה] לא רק שזה לא הגיוני שכל הזנים שהיו פעם נכנסו לתוך תיבה כזאת מאיפה האוכל? ולאיפה הצואה שלהם היתה מגיעה? גם 10 תיבות לא היו מחזיקות את כל הצואה שהם היו מוציאים בשנה בדרך טבעית ואמרתה גם שהיתה קומה לזבל למה הם לא זרקו אותו בחוץ במקום זאת? אז אם כבוד הרב יכול לענות על התשובות האלה אני ישמח:D

תשובה

לכבוד השואל, 

" באמת אכפת לה' שאתה לא תחתוך נייר טואלט ביום שבת? זה רצונו? שמעתי כבר שיש ביום שבת 39 מלאכות שאסור לעשות כי בגן עדן לא עושים אותם ויום שבת זה כמו גן עדן עכשיו אני די בטוח שבגן עדן לא צריכים נייר טואלט אבל זה באמת רצון ה'? "

1. אתה צריך לשנות קצת את נקודת המבט: אין אנו עושים מצוות מפני שהשם "צריך אותם" (הרי הוא בורא העולם, אז הרי הוא לא צריך  מאתנו כלום [כי הרי הוא גם ברא אותנו]); אלא הטעם שאנו עושים מצוות הוא כדי שיהא בהם תועלת בשבילנו.

כאשר אנחנו עושים את רצונו יתברך אנחנו בונים את הקשר בינינו לבינו יתברך, ואנחנו מרויחים. כי כאשר הקשר הזה בא מצד בחירה שלנו, אז אנחנו נוכל להרויח ולקבל את כל הטובה שהוא יתברך רוצה לתת לנו, משא"כ אם זה לא מגיע על ידי בחירתינו. 

גן עדן הוא המקום האידיאלי לבוא לעולם ולעשות עבודה זאת דרך בחירתינו,  וכן היה מצבו של אדם הראשון בתחילה. לאחר שחטא, נתערב הרע בתוך העולם ואפילו בתוך האדם עצמו (ומופיע בתוכו בצורת "גאוה"); ועכשיו יש ליוצאי חלציו עבודה נוספת על הראשונה: לתקן את הטעות ולזכך את עצמינו מן הגאוה. 

לכן דבריך נכונים: בגן עדן לא היה צורך בנייר טוילט מכיוון שאדם הראשון במצבו האידיאלי, היה אוכל צורת אוכל כמו ה"מן" שאין בו שום חלק של רע ופסולת (יומא עה:), ורק לאחר שחטא ונתערב הרע והפסולת בתוך כל החפצים שבעולם, ונגרש מגן עדן, אז בכדי להסיר את הרע והגאוה מקרבו, נדרש האדם לעסוק בכל מיני דברים מטרידים.

~~~

"זה באמת רצון ה' שעם ישראל ילך לישיבה ויקרא מתוך ספר רוב היום? ללמוד תורה? שכולם יתלבשו בשחור לבן כמו פנגווינים וילמדו תורה וככה ננחיל תורה לכל העמים שהם יש להם בכלל 7 או שמונה מצוות תקן כדי שיהיה להם שכר בגן עדן שלא מוזכר בתנך אפילו פעם אחת [בהקשר של תעשה מצווה תקבל שכר תעשה עבירה תקבל עונש זה באמת הרצון שלו?"

2. כדי שתוכל לשאול את השאלה כראוי, אתה צריך לדעת מה בדיוק כתוב בספר ומה לומדים.

ועל כל פנים, אין חיוב ללמוד תורה רוב היום; ואין חיוב ללבוש דוקא שחור ולבן.  

מה שלא נזכר ענין השכר בגן עדן בתורה שבכתב, לא נוגע לאמיתיות הענין. מכיוון שידענו, שכאשר ניתנה התורה שבכתב היא ניתנה ביחד עם תורה שבעל פה המסבירה בדיוק מה הם המצוות ואפילו במה שלא כתוב,  א"כ שוב אין שום חסרון במה שלא נזכר השכר הזה בתורה שבכתב; כי מאותו מקור שידענו האיך לקיים את המצוות (אשר חלק גדול מהם מתפרשים רק בתורה שבעל פה), ידענו גם כן  את השכר שיש על קיום אותם המצוות. [והטעם שלא נכתב השכר בפירוש בתורה שבכתב, הוא משום סיבות אחרות שונות, ראה  http://www.yedidia.net/alex/node/87].

~~~

"סתם עוד שאלה יש איזה אחד מקבוצה אחת שאמר לי שכל מי ששם ציצית קטנה עליו יהיה לו 3000 עבדים באחרית הימים עכשיו אני לא סגור עם זה נכון או לא נכון אבל לא נראה לך שזה יגרור עוד יותר אנטישמיות שמפרסמים דברים כאלה?"

3. עיקר שאלתך מבוסס על שאתה לומד את הכונה ב"עבדים" כמו העבדים שהיו משתבדים בהם אומות העולם בדרום ארצה"ב לפני מאה וחמישים שנה.  אבל אין הכונה כך בדברי חז"ל, אלא כוונתם שירצו אומות העולם מעצמם לשרת אחד מישראל. 

ואם זה חלק מן התורה שמלמדים ליהודים, וכגון בשו"ת הידברות, אין לחשוש משום תפיסה אנטישמית, לפי שאין הדברים מתפרסמים מתוך איזו כונה גזענית ח"ו, רק מתוך הרצון להודיע וללמד את התורה - צורת חיים שבסופו של דבר יביא לידי  טוב לכל העולם כולו.

~~~

"פעם דיברתי אם איזה נוצרי אחד דבר המחשב הוא הראה לי משהוא בתלמוד שאומר משהוא כזה שהגויים נוצרו כהפקר ולמעשה הם מפלצות בגוף של אדם והם באו רק כדי לשרת את היהודים או משהוא כזה תקן אותי עם אני טועה זה בערך מה שהוא אמר ולא ידעתי מה להגיד לו ."

4. "שהגויים נוצרו כהפקר ולמעשה הם מפלצות בגוף של אדם" - אין מקור כזה, ומוכרח שהנכרי לא הבין את הכונה בדברים. נא לברר שוב על איזה מאמר הוא ציטט בדיוק. 

"הם באו רק כדי לשרת את היהודים" - זה נכון וכמו שמבואר לעיל, שיבוא זמן וגם אומות העולם בעצמם ירצו לשרת את ישראל לעבוד את בורא העולם כי הם יבינו שזהו תיקונם, ומביא את כל באי העולם למצב הכי טוב לכל העולם כולו.

~~~

 "אבל יש מלא דברים בתורה שלא נראיים הגיונים בכלל למשל וכו' "

5. לא ברור מתוך שאלתך כמה דברים בדיוק הם שנראים לך לא הגיוניים, או שאם זה דוקא הסיפור אצל נח שמפריע לך.

אמנם, למעשה, בעזרת השם אני אתן לך תשובה אחת על כל הדברים שנראים לך לא הגיונים. 

הנה אנחנו מאמינים שהתורה היא מאת בורא העולם. כולנו מודים שמי שיש לו חכמה גדולה כזו לברוא עולם כזה, הוא גדול גדול גדול מאד בחכמה. ואחרי כל הבריאה הזאת שלו המורכבת, הוא נתן לנו ספר אחד המסביר את כל היקום, וכל מה שיש בו, וכל מה שנעשה מתחילת העולם ועד סופו. 

אז האם נראה לך הגיוני, שבן אדם יכול לבוא בלי שום הקדמות של אותה חכמה, ולקרוא באותו ספר ולהבין את כל מה שכתוב בו, כמו שקוראים איזה סיפור לילד בכתה א'? 

תראה, אני לא מכיר אותך, אבל אתה נראה כמישהוא שבאמת מחפש את האמת; אז אני אשאל אותך: מהו הרקע שלך בלימוד אותה תורה שאתה שואל עליה? האם זה שנה, שנתיים, שמונה שנים או יותר, שלמדת כאדם מבוגר - כמתבונן, וכחושב, בלימוד ההקדמות של חכמת תורה זו?

הרי אנחנו מדברים על "חוכמה אלוקית", שזה עוד יותר מורכב בהרבה מאשר כל חוכמת הפיזיקה הידועה כיום בעולם. 

עכשיו אם מישהוא יבוא ויתחיל לקרוא בספר אודות "תיאוריית הקוונטום", כשלא למד כלל את כל השנים של הקדמות הדרושים בכדי להבין אפילו דף אחד בספר, וכעבור כמה דפים הוא יתחיל להגיד "אתה יודע, לא רק שאני לא מבין כל כך על מה הוא מדבר ואיך שזה שייך לחיים המציאותיים שלנו, אבל הוא עוד מציע ראיון שהוא איננו הגיוני בכלל!".

האם התגובה שלו יעלה או יוריד לגבי האמיתיות של הנקודות הנזכרות בספר?

העומדים מסביבו יענו לו, "תראה, קודם תלמד לפחות ארבע שנים של תואר ראשון בפיסיקה; אח"כ תלמד עוד שנתיים לתואר שני; אח"כ תעשה דוקטורט; אח"כ תוכל להיכנס לאט לאט בתיאוריה של פיזיקה המודרנית וכו'. 

ואני מתאר לעצמי שכבר הבנת את הנקודה. אני רואה בך אדם שבאמת מחפש - אבל מה שאתה מחפש למצוא, טעון גם קצת השקעה מצדך. תנסה להקדיש מזמנך ולקרוא בספרי יסוד כגון "דרך השם", "דעת תבונות", ועוד, ורק אח"כ, כשיש לך כבר כמה הקדמות מוכרחות, אז אח"כ תוכל לנסות להבין בכל פעם יותר ויותר את הנקודות שקשים לך.  

כאשר תקרא באותם הקדמות, תגיד לעצמך: "טוב, בוא ואני אנסה לברר את זה לפי הבנתי, לא מה שאחרים אומרים לי. בוא אני אקרא את כל מה שהם מסבירים על התורה, ואח"כ אני אשקול לעצמי ובדעתי אם זה הגיוני או לא". אפילו אם זה יקח לך לימוד או קריאה של כמה שנים, אתה תחפש את האמת ביושר, בלי קיצורי דרך, ואז תוכל לומר לבסוף "אני מאושר". שמה שלא יעלה לך במסקנתך, אתה על כל פנים תדע שעשית את כל החיפושים ואת כל החקירות כראוי:  שלקחת על עצמך את האחריות לברר דברים אלו בעצמך ולפי מיטב הבנתך כמו שצריך לעשות. 

ואברך אותך שתוכל להגיע למה שלבך מושך אותך באמת, לבירור בשכלך מהו באמת האמת, ויהיה לך השליטה עצמית והאומץ לעשות באמת את העבודה הנצרכת לבירור כזו, ושתזכה באמת להשיג את מה שהוא אמת. 

בברכה, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה