חגים ומועדי השנה

כמה שאלות לגבי קביעת יום החופה

  • ו' כסלו התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,

לפי מה שידוע לי יש מספר שיקולים בקביעת יום החופה:

1. הדבר הכי חשוב בקביעת יום החופה זה שהכלה תהיה טהורה אחרי 7 נקיים וטבילה במקווה. אמנם אם אין ברירה אפשר לעשות חופת נידה אבל זה לא מומלץ.

2. מומלץ לקבוע את תאריך החופה בחצי הראשון של החודש העברי (מא' בחודש עד ט"ו בחודש) שזה הזמן שרואים את הלבנה יותר ויותר. זה מנהג של האשכנזים. הספרדים לא כל כך מקפידים על זה.

3. מומלץ גם לקבוע את יום החופה בליל יום שלישי. שעל היום הזה נאמר פעמיים "כי טוב".

4. אסור לקיים חופה מתחילת ספירת העומר עד ל"ג בעומר.

5. לא מומלץ לקבוע את החופה ליום שישי בצהריים (למרות שיש הרבה שעושים את זה) כיוון שזה משבש לאנשים את ההכנות לשבת ויכול לקרות מצב שאנשים יחזרו הביתה רק אחרי כניסת השבת. האם כל מה שאמרתי נכון? האם יש משהו שפספסתי?

תודה רבה על כל העזרה!!

 

תשובה

שלום רב,

1. יש להוסיף, שאם אירע שהכלה היא נדה, מותר לחתן לתת את טבעת הקידושין באצבע הכלה, ואין צורך לעשות שינוי ע"י זריקת הטבעת לידה, או על ידי שהכלה תפרוס סודר על ידיה. ואין צורך לחזור ולקדשה לאחר שתטהר, וגם אין ראוי לעשות כן (שו"ת יביע אומר חלק ה' חלק אבן העזר סימן י). 

2. עניין זה לערוך נישואין רק בימים שיש בהם מילוי הלבנה מובא בשלחן ערוך יורה דעה (סימן קעט סעיף ב) וברמ"א אבן העזר (סימן סד סעיף ג), אלא שרבו הדעות, האם בגלל זה יש להקפיד שלא לערוך נישואין רק עד יום ט"ו לחודש או יום ט"ז או י"ח או כ"א או כ"ב או כ"ג או כ"ד לחודש, או שכל הקפידא היא דווקא בשבוע שנגמרים בו ימי החודש לגמרי (ראה נטעי גבריאל ענייני נישואין חלק א' פרק מז סעיף ו).

ועל כל פנים לפי דעת הגר"ע יוסף זצ"ל, אין ספק שאין לעכב את עריכת הנישואין כדי לעורכם דווקא בתחילת החודש, ובפרט למי שהוא כבר בגיל עשרים שנה שעליו להזדרז בקביעת מועד החתונה (ילקוט יוסף ענייני שידוכים ונישואין פרק ב סעיף ב)

3. לא ידוע לי מקור לזה.

4. זה נכון למנהג האשכנזים, אולם מנהג הספרדים שלא להתחתן עד יום ל"ד בעומר בבוקר (שו"ת יביע אומר חלק ג' חלק אורח חיים סימן כו אות ד).

5. נכון מאוד (יעויין משנה ברורה סימן שלט ס"ק יט).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נישואיןחתונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה