שאל את הרב - כללי

למה מחכים ?

  • ג' כסלו התשע"ה
אא

שאלה

אם כשמשיח יבא ידונו את כולנו ונתבייש ונקבל עונשים וגם כן תהיה לפני זה מלחמה גדולה וקשה למה אנחנו מחיכם לא עדיף שנמשיך לחיות כמה שקשה אבל ...

תשובה

לכבוד השואל, 

כוונת ההמתנה לימות המשיח כותב הרמב"ם: 

"אל יעלה על הלב שבימות המשיח, ייבטל דבר ממנהגו של עולם, או יהיה שם חידוש במעשה בראשית; אלא עולם כמנהגו הולך.  וזה שנאמר בישעיה "וגר זאב עם כבש, ונמר עם גדי ירבץ" (ישעיהו יא,ו), משל וחידה.  עניין הדבר--שיהיו ישראל יושבין לבטח עם רשעי העולם, המשולים בזאב ונמר:  שנאמר "זאב ערבות ישודדם--נמר שוקד על עריהם" (ירמיהו ה,ו).  ויחזרו כולם לדת האמת, ולא יגזולו ולא ישחיתו, אלא יאכלו דבר המותר בנחת כישראל, שנאמר "ואריה, כבקר יאכל תבן" (ישעיהו יא,ז;ישעיהו סה,כה)...

לא נתאוו הנביאים והחכמים ימות המשיח--לא כדי שישלטו על כל העולם, ולא כדי שירדו בגויים, ולא כדי שינשאו אותם העמים, ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח:  אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה, ולא יהיה להם נוגש ומבטל, כדי שיזכו לחיי העולם הבא, כמו שביארנו בהלכות תשובה."

ומקובל אצלינו שענין המלחמה שלפני ביאת המשיח אין צריך דוקא לקרות. סיבה 1: כי אע"פ שנזכר בנבואות של יחזקאל הנביא וזכריה הנביא, מ"מ הכלל הוא שנבואה שנאמרה על גזרה רעה אינו מוכרחת לבוא, ואם ישראל יעשו תשובה זה מתבטל; 2. כי מקובל אצלינו שביאת המשיח אינו חייב לבוא מתוך בחינת דין, אלא יתכן שהוא יבוא מתוך בחינת רחמים - וזה הכל תלוי במעשינו. 

גם ענין הדין אין עיקר זמנו כאשר יבוא משיח אלא אח"כ "ביום הדין הגדול". ויתכן מאד אשר בימות המשיח, כאשר נעשה יותר קל לעבוד את השם (וכנזכר ברמב"ם לעיל), רובם ככולם יוכלו לתקן את כל מה שצריך ולא יצטרך להיות אח"כ שום עונשים או בושה.

 

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה