שאל את הרב - כללי

תכלית אחרית הימים?!

  • ב' כסלו התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב ידוע לי ד' ברא את הנבראים כדי להטיב עימם. בעייני נראה כי הנבראים הם דווקא הגויים אשר להם אנו היהודים נבחרו על מנת להיות להם אור לגויים, ולכן קודשנו (הובדלנו) מהם, ועל כן יצא ששאר הגויים שונאים אותנו על זה, בדומה לקיין והבל. אז באחרית הימים גוג ומגוג ישלמו על כול פשעיהם כלפי העם הנבחר (להאיר את הדרך לגויים), ולאחר מכן כול העולם ידע עונג עצום. אם הבנתי נכון עד עכשיו. בעצם אני בא להגיד שנורא קשה לי עם זה. פתאום להבין ש6000 שנה רק חלק מהדברים מתנהלים כמו שצריך וחלק רב יותר, לא. ולא ברורה התכלית... במילים אחרות: (למרות שאין ביכלתינו להבין את הד' יתברך והוא מעל הזמן). מה בעצם נעשה פה?! אם בסופו של דבר השורה התחתונה היא עונג עילהי, ואתה ד' כול יכול. (סליחה על צורת הביטוי, איך שהרב פאנגר אומר) יאללה אחי קצר עיניינים.. ויאללה לשורה התחתונה.

תשובה

לכבוד השואל, 

זה לשונו של הרבי משה חיים לוצאטו ז"ל בספרו "דעת תבונות" (אות קסו):

"הנה כיון ששם האדון ב"ה הנהגת השכר ועונש, מעתה יגיע לכל אדם כפי מעשיו - טוב לטובים ורע לרעים. אמנם העצה העמוקה של האדון ב"ה הוא לגלגל הדברים באופן שלא תהיה ההנהגה אלא לטוב, ולא יהיה מציאות רע כלל בעולם, וזה נקרא תיקון ההנהגה עצמה וזיכוכה. ואמנם כדי לעשות התיקון הכללי הזה, יצטרך להתנהג על פי שורש הענין של מציאות הטוב ורע, כי הרוצה לרפאות חולי רפואה שלמה צריך שישרש אחר הסיבה, ואז יסור המסובב. כן הדבר הזה, כדי לעשות שההנהגה לא תהיה אלא לטובה, ולא שיהיה בה מציאות רע, צריך לדעת הסיבה הגורמת הימצא עתה הרע בהנהגה, ועל פי הסיבה ההיא יצטרך לגלגל הדברים באופן שיצא הפרי הזה - שלא יהיה עוד בהנהגה הרע. וזה פשוט, כי אין הקב"ה רוצה להנחם, כאדם המתחרט ממעשיו הראשונים, ולעזוב דרך אחד בעבור דרך אחר, אלא על פי המונח הראשון עצמו יגלגל הדברים לבוא אל השלמות שהוא רוצה.


ואמנם שורש הימצא הרע בהנהגה - כבר פירשנוהו שהוא מטעם גילוי יחודו ית', שצריך לגלות הרע ולהניחו לעשות כל מה שבחוקו, להראות אחר כך יחוד שליטתו ית' בהחזירו אותו לטוב. ומטעם הזה, כל עוד שיתעלם ויסתיר פניו האדון ב"ה, ויניח לרע להתגבר עד הגבול האחרון שאפשר לו להתגבר, דהיינו עד חורבן העולם, ולא עד בכלל, הנה זה יהיה טעם יותר להיגלות ולהיראות אחר כך אמיתת יחודו ית', בתקנו את הקלקולים ההמה בכח שליטתו, והאור ניכר מתוך החושך, וכמו שביארנו לעיל כבר. על כן ברצות האדון ב"ה לקבוע תנהגת העולם לטובה, צריך שיסדר הנהגתו על פי הענין הזה השרשי של גילוי היחוד שזכרנו, שממנו נולד הימצא עתה הטוב ורע."

ומוכח מדבריו הקדושים, שרוב הזמן של ה6000 שנות עולם, תתגלה ההנהגה של שכר ועונש, ולא עוד אלא שהקב"ה יתן לרע להתגבר אפילו עד בחינת גבולו. אבל לבסוף תתגלה התכלית אשר בשבילו ניתן רשות לרע להתגבר מלכתחילה - כדי שבכח אמיתות ייחודו יתברך יתוקנו ויעברו מן העולם כל הקלקולים בכח שליטת הנהגה זו, ויהא האור ניכר מתוך החושך. ומשמעות דבריו הקדושים, שאור והבנה זו תאיר גם באופן שאנו נוכל להבינו, ותהיה עקירת הרע והחושך מן העולם לגמרי ע"י תיקון הסיבה והשורש הגורם להימצא עתה הרע בהנהגה. ומתוך ההנהגה עצמה שיש עתה, תגיע העולם לשלימותה שרצה הקב"ה בשבילה.

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה