שאל את הרב - כללי

כיצד יש לנהוג כשהגדול מציק לקטן?

  • י"ב חשון התשע"ה
אא

שאלה

הגדול שלי ב"ה בן 3.5 מציק לאחיו הקטן בכל הזדמנות. כמה שאני מנסה למנוע זאת - זה לא הולך... אני לא חושבת שזה כתוצאה קנאה כי הוא מקבל כמויות של צומי ואהבה מכל המשפחה... מה ניתן לעשות בכדי למנוע זאת?

תשובה

לכבוד השואלת,

 

לא אוכל ליעץ לך בודאות אודות מצבכם הואיל ואין לי שום היכרות של המצב מקרוב; אבל לפי התיאור במכתבך, נראה שאולי הגדול צריך ללמוד את גבולותיו. 

כי דבר כזה טבעי בשביל ילד המתבגר בגיל 3-4, בפרט אם הוא מוצא את עצמו בסביבה שבאמת נותנים לו את מה שהוא דורש: באופן טבעי הוא רוצה להבחין את המגבלות שלו, כלומר עד כמה הוא יכול "למשוך את החבל".

והדרך שהוא מבחין את זה היינו על ידי התוצאות של מעשיו. יתכן שאצלו, זה שמנסים להסביר לו או מנסים למנוע ממנו לעשות או אפילו צועקים עליו אינו תופס מקום; ולאופי כזה, רק כאשר הוא יראה שתוצאות מעשיו מביאים תוצאות כאלו שאינן רצויות לו, רק אז הוא מסתמא יפסיק. 

לכן יתכן שהוא יצטרך לקבל בעקביות מעשה שהציק תוצאה של מידה כנגד מידה: מציק לאחיו ע"י מכה או צביתה, מקבל בחזרה את אותו חוזק של מציקה שעשה לאחיו מן ההורים. ואפשר אפילו להסביר לו את זה - שאם עושה זה, זה בדיוק מה שמקבל בחזרה - כי הכל חייב להיות בצדק. ואם יעשה טובה ויהנה לאחיו, גם הוא יקבל מההורים את אותה סוג טובה. כי גם המח הצעיר של ילד בן שלש יכול להבין את הענין של "מידה כנגד מידה".  

ואם המצב בכל זאת ממשיך, כדאי לכם לבדוק את הענין אצל מישהוא שיכול לפגוש אתכם מקרוב ולשמוע - אפילו בפגישה אחת - את מהלך הבית ואודות חיי ילדך, וליעץ לכם באופן חינוכי מה שיכול לעזור במצב המיוחד שלכם.

ואשריכם שאין אתם מתעלמים מן המצב, כי הטיפול בדברים כאלו בגיל צעיר כבר, נותן סיכויים טובים יותר להצליח ולתת לילד חינוך חיובי שיפיק בעזרת השם הרבה תוצאות חיוביות כאשר יגדל.

 

בברכה,

 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה