שאל את הרב - כללי

ערב גיבוש בעבודה

  • י"א חשון התשע"ה
אא

שאלה

שלום הרב! אני חוזר בתשובה כבר כמה שנים השאלה שלי היא האם מותר לי להיות בערב גיבוש שמתקיים בעבודה שלי רק על ידי גברים כאשר תישמע שם גם מוזיקה חילונית מה הדין לגבי עניין זה?

תשובה

לכבוד השואל, 

האיסור מתחלק לשנים: 1) מוזיקה חילונית בהקלטה, ו2) מוזיקה חיה.

1) מוזיקה חילונית מוקלטת, תתכן איסור בה  א) מצד קול אשה או ב) מצד דיבורים שאינם ראויים. 

א - מצד קול אשה, דעת הרב עובדיה יוסף ז"ל שאין איסור לשמוע קול אשה דרך הקלטה, ככל שאין השומע מכיר ולא ראה את הזמרת.

בׂׂׂׂׂׂׂׂׂ - מצד דיבורים שאינם ראויים, אין איסור לשמוע אלא דברי כפירה רח"ל. ואם אין הדיבורים דברי כפירה, והם "רק" דברי חשק או שיש בהם ניבל פה ח"ו, אז תהיה האיסור על אדם דתי העומד שם משום חילול השם. אם הוא מצב שאינו הולם לאדם דתי, אין לו להישאר בשזמן ששרים שירים כאלו של פריצות בפומבי, הואיל וזה גורם לאנשים להסתכל באופן יותר מזולזל על הנהגתם של שומרי הדת (לפי שחושבים, הנה אפילו אדם דתי כאן, הוא אינו רואה בעייה עם ביטויים כאלו).

2) ואם המוזיקה היא חיה, אז יתכן איסור מצד המנגנים בעצמם, אשר לרוב קבוצותם מגובשת מגברים ונשים יחד, והנשים מופיעות בצורה שאינה צנועה. ואז, אפילו בזמן שאינם שרים כלל, אסור להיות בנוכחות, מטעם שאסור לאדם להכניס את עצמו למקום של נסיון שיכול להביא אותו לידי הרהורים. (ובמקרה כזה של הופעה חיה, גם אפילו אם הנשים לגמרי מלובשות בצניעות, בזמן ששרות הרי אסור לשמוע אשה ששרה בהופעה חיה, וחייב לצאת מן המקום).

~~~

ולמעשה, אם השתתפותך בערב נוגע להחזקת עמדתך במשרה ואתה מחוייב להתייצב, אז יש להסביר מלפני כן למעבידך את המגבלות ההלכתיות הנ"ל, ושיתכן שתצטרך לצאת מן המקום לזמנים מסויימים במשך הערב. תסביר לו שאתה מבקש ממנו שיציין מתי בדיוק אתה חייב להיות ניצב, כדי שתוכל להיכנס לשמוע בזמני ההרצאות  או הצעת תכניות הנוגעות למעשה לעבודתך, ושלא תצטרך להשאר בשאר הזמן כאשר קיים שם איזשהו איסור הגורם איסור בשבילך להיות בנוכחות.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה