שאל את הרב - כללי

בגיל ההתבגרות יש רצון לייצב את השקפת החיים איך יודעים זאת?

  • ה' חשון התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב אני נערה בת 17 בשנים האחרונות המשפחה התחזקה ואילו אני נשארתי "תקועה" וירדתי מבחינה רוחנית אני מרגישה שאין לי משמעות לחיים ודרך השקפה כמובן שלא זה גורם לי להיות מתוסכלת מאד (בצורה קיצונית) ושאלתי - מה אני צריכה לעשות ,מאיפה להתחיל.

תשובה

לכבוד השואלת, 

עצתי שתתחילי בשלשה דברים: 

1) תקבעי בדעתך שאת מוכנה להיות "פתוחה" לאפשרות שאולי הריבונו של עולם כן נמצא, ואולי התורה היא כן נכונה - כי להישאר סגורה עד כדי כך שאפילו לא רוצים לתת צ'אנס ולנסות לברר לעצמך מה באמת נכון, זה לא בחוכמה.

2) אחרי שכבר קבעת בדעתך את האפשרות שאולי הריבונו של העולם כן נמצא, אז תעמדי במקום שקט ותגידי באמיתיות לבך בקול שקט מה שאת באמת מרגישה: "ריבונו של עולם, אני לא יודעת אם אתה באמת נמצא או לא. אבל אני מוכן לנסות.אכן אם אתה באמת כאן ריבונו של עולם ואתה באמת שומע אותי, אז אני מבקש שתעשה זה וזה בשבילי."

בשביל ה"זה וזה" תמלאי בקשה שאת צריכה ספיסיפית לאותו יום, בקשה למשהו שקטנה יחסית. 

הרבה אנשים מתפללים על הרבה הרבה דברים, ולפעמים רואים תשובה על בקשתם ולפעמים לא. אבל במצב כזה שאת רוצה לברר משמעות לחיים ודרך השקפה, אנו רוצים שתתפללי דוקא באופן שתקבלי ענייה על בקשתך. וכדי לזכות לקבל ענייה מוחשית, אז צריכים להתפלל באופן מיוחד לפי כללי התפלה הבאות:

1 - תתפללי על דבר קטן וספיסיפי הדרוש לך באותו יום.

הטעם לזה, כי הרבה פעמים הבקשות הגדולות אינן נענות אלא בבוא זמנם; משא"כ הדברים הקטנים שנוגעים אלינו בכל יום - כגון שיבוא האטובוס בזמן כדי שלא להתאחר, שלא יהיה תור גדול לשלם את החשבון שצריכים לשלם, שיהיה הטיול שלנו  מוצלח היום ושכל אחד יהנה, וכו' - הם נענים בתוך אותו זמן קצוב שבקשנו עליהם, והתוצאה של דברים כאלו על פי רוב יכולה להגיע באותו יום.

2 - אחרי שסיימת את בקשתך, אל תחשבי יותר אודות הבקשה, רק תמשיכי במשך היום בלי לצפות כלל לתוצאות.

והסיבה לכך, כי מקובל אצלינו, שכאשר יש צפייה אינטנסיבי לדבר, היא דוחה (באופן רוחני) את התוצאה מלבוא (מקור: גמרא ברכות לב: וסנהדרין צז.).

כלומר, לאחר שסיימת את בקשתך, אל תצפי ותחשבי שאם אכן השם באמת נמצא והוא שמע את תפילתך, אז אולי הולך להתגשם כל רגע התוצאה שבקשת - כי כלל רוחני הוא, שהצפייה האינטנסיבית לעניית התפלה דוחה את התוצאה מלבוא - ואפילו אם בשמים כבר הוחלט להעניק למתפלל את אותה התוצאה. ולכן כדאי לך להסיח את דעתך מאותה הבקשה ולא לחשוב עליה, ולעסוק בדברים ובפרויקטים אחרים במשך היום שיסיחו את דעתך מן הבקשה. וזה משום שכל בחינה של גאולה וענייה של השם על הבקשות, באה דוקא ע"י "היסח הדעת".

3 - אח"כ בסוף היום, תשחזרי לעצמך את מה שאירע באותו יום - ותנסי להבחין אם אכן נענה תפילתך.

וזה הכלל: אם העיקר מה שבקשת אכן נתמלאה, יש לתלות שזה הגיע כתוצאה מזו שהשם שמע וענה לתפלתך - ואפילו אם לא הגיע התוצאה בדיוק כמו שאת תיארת שיגיע [כי כדי לזכות שהבקשה תיענה בדיוק באותו אופן שהבן אדם תיאר שיבוא, דרוש הרבה הרבה זכויות].

ואם זכית להענות יום אחד, תמשיכי עוד יום ועוד; ואחרי שתראי שהקב"ה עונה לך על עיקר בקשתך פעם אחר פעם, לאט לאט תתחזק הידיעה ממציאותו יתברך בקרבך באופן טבעי, וממילא גם הרגשת ההתקרבות שלך להשם יתברך תתחזק. 

3)תדליקי נרות שבת; אם לא קשה לך להגיד הברכה, תגידי. אם קשה לך אל תגידי - אבל העיקר שתדליקי את הנרות ותעשי את זה לפי ההלכה: א) ההדלקה חייבת להיות לפני השקיעה בערב שבת; ב) תחזרי אח"כ כאשר זה כבר נעשה לילה, לשבת מול הנרות לשתי דקות, כדי ליהנות מהן. 

וע"י שתתחילי בדברים האלו, אקוה שאת כבר תוכלי לראות באיזה דרך לנקוט בשביל עצמך.

בברכה להצלחה ושתזכי להרגיש ברור אודות השקפת החיים, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה