שאל את הרב - כללי

אשה חזקה ובעל מסורתי

  • ד' חשון התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אנו חוזרים בתשובה ב"ה. אני מאד חזקה בענייני דת ואמונה, משתדלת לעשות את המירב ולחנך את הילדים לתורה ומעשים טובים. בעלי מתחזק, הוא מדבר לא נעים,לא קם בבוקר לתפילות ועוד הנהגות רבות שמקשות עליי מאד. קשה לי במיוחד עם הילד הבכור שלנו בן 3 ששואל המון, רואה וגם מחקה את דיבורו. אני עמלה רבות על החינוך, אמא במשרה מלאה, ובשעתיים תמימות שבעלי חוזר מהעבודה הוא הוא מפר את כל שעמלתי. מצד שני יש לי חיוב "אשה כשרה עושה רצון בעלה", איך עליי לנהוג? מה ה' מצפה ממני?

תשובה

 

לכבוד השואלת,

 

ככל הנראה ממכתבך, את כן עושה כל מה שאת יכולה לטובת המצב.

 

אין חסרון במה שאת דורשת מבעלך שינויים מינימליים בהנהגתו, כגון שלא לדבר באופן שלילי, ההולמת את האוירה של קדושה ויושר שאת רוצה להשכין בבית. ברור שעתה הזמן שראוי לכם לבוא להבנה ביניכם האיך תהיה ההנהגה והאוירה העתידה בבית, הואיל ובכורכם שיחי' הוא כבר בן שלש, והוא סופג וגודל על האוירה שהוא מרגיש בבית.

 

רק  שנראה לי מה שחסר לכם, זהו ה"התחייבות לקחת אחריות על המעשים". ואני אסביר:

 

כאשר זוג מתחתן, כל אחד בא להקים בית יחד עם מיטב הבנתו בחיים, אחד מרגיש שיש להדגיש את הרוחניות יותר, אחד פחות. ובסופו של דבר כל אחד עושה מה שהוא מבין. אבל אין שום אחריות שמחוייבת מהם כלפי גוף שלישי כדי להבטיח שבנין הבית אכן תיעשה כראוי.

 

כל אחד יודע שכאשר בונים מבנה רב קומתי, אז אי אפשר להזמין קבוצת פועלים, להראות להם  תמונה של הבנין הגמור שרוצים, ואח"כ שכל אחד יעשה את שלו ואת חלקו כפי מה שהוא מבין; חייב להיות מישהו שהוא מנהל הבנייה, מישהו מבחוץ שאינו מן קבוצת העובדים, שיש לו את הסמכות להגיד לכל אחד ואחד מה שהוא צריך לעשות, ובסופו של דבר אז הבנין נבנית לתפארת.

 

הנה כל אחד מבין את זה לגבי בנין גשמי; אבל לגבי בנין רוחני של הבית, שהוא עוד יותר  עדין ומורכב, והוא צריך תשומת לב  עוד יותר גדול ע"י הבונים אותו כדי שיצליח, יש ששוכחים שחייבים את החלק הזה של מישהו מבחוץ שיוכל לראות את כל מה שכל עובד עושה באופן אוביקטיבי; ושיש לו את הסמכות שבסופו של דבר הוא יכול להדריך את כל אחד בתפקידו, וכל אחד מהם אחראים כלפיו למלא את תפקידם.

 

הנה חז"ל הדריכו אותנו "עשה לך רב" (פרקי אבות א' - ו, טו). וכל מי שמדריך זוגות יודע היטב את חשיבות החלק הזה לפתיחת ושגשוג הרוחני התקינה של בני הזוג. אבל המציאות הוא, שלדאוונינו ענין וחיוב הזה נשכח מהרבה מהזוגות, ולכן הבעיות מחמירות.

ובמצב שלך, הנה את עושה כל מה שביכולתך כפי מה שאת מבינה, וגם בעלך עושה כל מה שביכולתו כפי איך שהוא מבין, אבל בסופו של דבר כל השינויים של מבט שביניכם רק נשארים "חלוקי דעות" - כך את רואה את זה, וכך הוא רואה את זה. אבל אין לבעלך מישהו שהוא יצטרך להיות אחראי כלפיו לגבי תוצאות מעשיו.

 

לכן העצה היעוצה שתתחילי לחפש רב המתאים למשפחתך.גם תפתחי בשיחות עם בעלך ( כמובן בזמן שהוא מרגיש יותר רגוע ושקט), שאת ביררת אצל "מדריכי זוגות להתקדמות רוחניותם" (שם אחר בשבילי העונה כאן את התשובה באתר), ולמדת שחייב כל משפחה לבחור להם רב אשר מקובל על שניהם, אשר אח"כ לפסקו היחידה שבכל מצב,  שניכם יצייטו - מה שלא יהיה. הן אם זה נראה שנוטה לצד עמדת בן זוג הזה, הן אם נראה שנוטה לצד עמדת בן הזוג השני.

דהיינו, שתבררי אודות רבנים באזור שלכם או רבנים של זוגות במצב הדומה לשלכם, שיכול להיות שליח טוב בשביל משפחתכם : דהיינו, שיש לו את הכוח הדרוש כדי שיוכל באמת להבין את מצבכם ויוכל לקיים שיחה שוטפת עם בעלך.

תערכי פגישות עם מספר רבנים כאלו דרך הטלפון (כגון פגישת היכרות לרבע שעה), ואחרי שתמצאי אחד או שתים שאת מרגישה שהם מבינים אותך, אז תפתחי בשיחה עם בעלך אודות החשיבות שיבוא אתך לפגישת היכרות אישית כדי לבחור רב בהלכה ובהדרכה למשפחתכם. כמובן, רק רב כזה שיבין אתכם.

ואם בעלך אינו מרגיש בנוח אחרי הפגישה עם ההצעה הראשונה של רב שהצעת, אז תבקשי ממנו שינסה את ההצעה השניה (שכבר הכנת לך מקודם).

גם את וגם בעלך תלכו יחד לפגישה עם הרב הפוטנציאלי, ובזמן הפגישה תסבירו לרב את מצבכם המשפחתי ושאתם מחפשים רב שידריך אתכם - וכאשר תגיעו לרב הנכון בשבילכם, אתם שניכם כבר תרגישו את זה בעת הפגישה.

וכאשר תמצאו את השליח הנכון, תציעי את ענין האוירה שבבית לפניו, ובעזרת השם הוא יוכל להדריך אתכם מקרוב, בדרך שיהיה טוב לשניכם וגם בשביל ילדיכם. והוא כבר ידבר עם בעלך בישירות לגבי מה שהוא צריך לשפר בבית. ואת הרווחת בכל זה, שעכשיו בעזרת השם  יש התחייבות לקחת אחריות על המעשים - וזהו לבד יוכל להביא לידי שנויים כבירים למצב המשפחתי שלכם.

ואם תזכי למצוא רב ושליח כזה למשפחתיכם, אני מאמין שגם שאר הדברים שאת ממתינה להם שישתפרו, כן יוכלו בעזרת השם להסתדר בהמשך הזמן. 

בברכה שתזכי לסייעתא דשמיא במציאת רב מתאים, ושתזכו ביחד לגדל את כל צאצאיכם לתורה לחופה ולמעשים טובים מתוך אוירה ביתית בריאה נעימה וקדושה,

רב נחום  

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה