שאל את הרב - כללי

סיפור רבי עקיבא

  • י"ז תשרי התשע"ה
אא

שאלה

מסופר על ר' עקיבא שאמר: מי חקק אבן זו? אמרו לו: המים שתדיר נופלים עליה בכל יום. אמרו לו: עקיבא, אי אתה קורא אבנים שחקו מים? מיד היה רבי עקיבא דן קל וחומר בעצמו: מה רך פסל את הקשה, דברי תורה שקשין כברזל על אחת כמה וכמה שיחקקו את לבי שהוא בשר ודם! שאלתי היא: איך אדם שלא למד קרוא וכתוב, ובטח לא תורה. לומד על עצמו דברים מקל וחומר ויודע שדברי תורה קשין כברזל ? הייתי מצפה שתלמיד חכם יעשה זאת אך לא איש פשוט.

תשובה

לכבוד השואל, 

כפי שהבנתי, אע"פ שרבי עקיבא לא היה בתחילה ת"ח, מ"מ יש לשער שהוא גדל עם חינוך יהודי והיה יודע שדברי תורה קשים כברזל; להיפך, דוקא מי שאינו נעשה ת"ח לתפוס את משמעות הדברי תורה מיד בהתחלת לימודו, הוא יודע עד כמה שהדברי תורה קשים.

וזה שעשה רבי עקיבא קל וחומר מעצמו, אינו שייך דוקא למי שהוא תלמיד חכם. כי אע"פ שקל וחומר הוא אחד מהמידות שהתורה נדרשת בהם, מ"מ הוא דבר לוגי. כולנו עושים קל וחומר כמעט כל יום בעניני עולם הזה, וכגון: אם תבנית ביצים נמכרת בהנחה של שלש שקל ממחירו הרגיל, אז אני יודע שאם אני אקנה אותו אני ארויח - אז כל שכן שאם אני אקנה שלש תבניות במחיר כזה שאני ארויח. 

ולכן אין לראות בשבחן של חז"ל לקל וחומר זה, משום שבח לתפיסה חדודה בתורה; אלא השבח יותר מבוססת על אמיתיות הלב של רבי עקיבא להשאר עמיד בדעתו במה שהוא הבין ברגע של אמת, עד ששינה כל חייו עקב נאמנותו למה שהוא תפס שהוא האמת. ולחלק הזה אינו דרוש מומחיות בקריאה וכתיבה.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה