נשים

שפלות רוח

  • י"ב תשרי התשע"ה
אא

שאלה

שלום, אני עובד בעבודה משרדית ויש לי בוסית שנוטה לעיתים לדבר אלי בזלזול, במיוחד שהיא במצבי לחץ. רציתי לשאול לשאול האם נכון לנהוג ברוח אגרת הרמב"ם ולספוג את זה, או לדבר איתה בגובה העיניים ולהעמיד אותה על מקומה כשצריך (כפי שאחרים עושים במשרד). אגב, אני לא בטוח אם זה רלוונטי אבל אני לבוש חרדי. אשמח לשמוע מהי דעת תורה בעניין,

תשובה

לכבוד השואל, 

באופן כללי, מקובל אצלינו מהגמרא, שהסופג זלזול מאחרים לא מפסיד מזה, אלא עוד מרויח מזה הרבה שכר:"הנעלבין ואינן עולבים, שומעין חרפתן ואין משיבין, עושין מאהבה ושמחין ביסורין עליהן הכתוב אומר (שופטים ה, לא) ואוהביו כצאת השמש בגבורתו " (גיטין לו:).

ומקובלני  ממו"ר במוסר, הרב שלמה וולבה ז"ל, שכאשר אדם מדבר ככה בזלזול לאחרים , אין זה מראה אלא שכך הוא חושב בפנימיות על עצמו. ויש לרחם עליו משום כך. 

ואם הענין נעשה חמור, אז אולי תיגש יום אחד אחרי שדברה לך את משפטי הזלזול, ותגיד לה בקול שקט ורגוע, ובמלוא הישוב דעת והרגשת רחמנות עליה: "נראה שיש לך הרבה  צער בפנים. אני מכיר רב שעוסק בהבנת כוחות הנפש והא כבר עזר להרבה אנשים - האם זה יעזור לך אם אני אפנה אותך אליו?" ויתכן מאד שעל המקום היא תדחה את הצעתך, אבל על ידי זה אח"כ היא תפסיק כלפיך את דברי הזלזול.

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה