שאל את הרב - כללי

חיבור הגוף והנפש ביהדות

  • י' תשרי התשע"ה
אא

שאלה

על פי היהדות הגוף והנפש אחד הם בעולם הזה.כלומר אנחנו לא צריכים להתנזר למשל מאוכל-שתיה-תשמיש- כמו אצל הבודהיזם -להבדיל -על מנת להגיע לרמה רוחנית גבוה. אלא ללמוד איך לחיות עם הגוף שלנו והרצונות והחשקים שלנו ועם איסורי התורה ומצוותיה ביחד. אז מדוע אם כך ביום כיפור, שדווקא אז אנחנו צריכים להגיע לרמה רוחנית גבוהה- אנחנו כן מתנזרים ומפרידים בין הגוף לנפש? למה פתאום כן צריכים כאן הפרדה? ואם ההפרדה הזו היא שמביאה אותנו קדושים וטהורים ליום כיפור-אז מדוע לא לנהוג כך כל השנה ולהיות רוחניים יותר תמיד?

תשובה

לכבוד השואלת, 

השקפת היהדות שהצעת הנו נכון,   ולכן אין אנו מתנזרים בשאר כל ימות השנה.

​ביום הכפור בפרט, מובא שהוא יום אחד בשנה בחינת עולם הבא, שהרמב"ם כותב בהגדרתו את חיי עולם הבא: "אין בו לא אכילה ושתיה וכו". כלומר, אע"פ שיש בעולם הבא  תענוגים, אין אותם תענוגים מופיעים שם כמו שמופיעים  בעולם הזה בצורתם הגשמית. 

המטרה של חויית יום זה הוא  - כפי שהבנתי - שעל ידי הפרישות של יום אחד בשנה מכל תאוות עולם הזה, נזכה לבהירות השלימה באותו יום בלי המשיכות מהגשמיות אשר יכולות לערפל את הצבת מטרתינו - לשנוכל להבין את הדרך אשר נלך בה  לכל השנה הבאה עלינו לטובה בהשתמשות בגשמיות באופן מאוזן ובכונה לעבודת השם.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה