חברה והשקפה

7 מצוות בני נח, ועוד שאלות

  • ו' אלול התשע"ד
אא

שאלה

שלום הרב! אני אישה מאמינה, אבל יש כמה שאלות שמציקות לי ואשמח לשמוע תשובה. הראשונה היא לגבי מצוות בני נח. אם ברור לנו כל כך שאלוקים לא ברא שום דבר ללא מטרה בעולם, מה המטרה של מיליארדי בני אדם שחיים בעולם ואינם יהודים? איך יתכן שלנו ניתנה תורה שלמה, ולכל שאר המיליארדים, יש פסוק אחד ויחיד- דברי האלוקים לנח אחרי המבול- שמפרט את תפקידם בעולם? וגם מהפסוק הזה צריך פלפולים ודרשות, כדי להגיע ל7 המצוות של בני נח. איך הם אמורים לדעת מה אלוקים רוצה מהם? האם ייתכן שייענשו על שלא קיימו אותם, במיוחד כשאין לנו מצווה לפרסם את שבע המצוות האלה לגויים, והן לא נאמרו במפורש? שאלה שנייה היא לגבי סיפור שקראתי בתנ"ך, אני לא זוכרת באיזה ספר, אולי שופטים. ושם מסופר שמלך ישראל מוצא ספר תורה, קורא אותו, וממנו הוא מבין שזו ההיסטוריה של עם ישראל ושכל העם שכח אותה. ואז הוא קובע חוקים, שכולם יקיימו את התורה. כל אתאיסט יכול לטעון שאז התחילה היהדות- ולא במעמד הר סיני. שאותו מלך המציא את התורה וכפה אותה על העם- ולכן מעמד הר סיני וכל הנסים לא היו ולא נבראו. וכל העניין של: העברה מדור לדור בחג הפסח, לא יכול להיות הוכחה לאמיתות התורה. האם יש הפרכה לכך? שאלה נוספת: אם אלוקים הוא אחד ויחיד, למה אנחנו אומרים אלוקים ברבים? וכך גם בסיפור הבריאה בבראשית- אלוקים ברא, אלוקים יצר וכו'. למה לא כתוב "האל ברא" ביחיד? ושאלה אחרונה: לגבי כל הוויכוח עם מאמיני האבולוציה על גיל העולם, יש רבנים שטוענים שימי הבריאה הם לא 24 שעות, אלא תקופה. איך יתכן לפרש ככה? הרי השמש נבראה ביום הרביעי, והצמחים ביום השלישי. איך יכלו הצמחים לשרוד מאות או אלפי שנים בלי אור שמש וטמפרטורה נכונה? ומה העניין של שבת, אם אלו לא ימים רגילים?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
גם לגויים יש חלק לעולם הבא על מעשיהם הטובים והרעים, ובני נח יש להם חלק לעולם הבא, וכולם יעבדו את ה' בבוא הגאולה. כך נאמר בתורה: "והייתם לי ממלכת כהנים וגוי קדוש".
כדי שתהיה ממלכה, צריך שיהיו נתינים. גם בעם ישראל יש דרגות: יש כהנים ולוויים. המטרה היא שיעבדו את ה' בדרכים רבות ומגוונות, ולא רק בדרך אחת, אמנם יש רק אמת אחת בעולם, אך הרבה פנים לה. ואומרים חז"ל שהיו 12 שערי תפילה עבור 12 השבטים, ושער אחד לכל בני האדם, וכל תפילה היוצאת מכל פה.
 
היהודים זכו להיות בני המלך, היושבים בארמון, וניתנה להם אחריות גדולה יותר על הבריאה. אך גם לגויים יש חלק בתפקיד הבריאה, וגם הם יהנו מטובתו של הקב"ה על כל ברואיו. יתירה מזו, גוי שבאמת רוצה להתקרב לה', יזכה להשגחה מיוחדת להגיע ליהדות ולהתגייר. עובדה שספר התורה הוא הספר המפורסם ביותר בעולם, כך שלכולם יש גישה לאמת.
 
שבע מצוות בני נח - מובנות גם בהגיון, ואין צורך בתורה כדי לקיים אותן. ובפרט לאחר שהתורה הופצה בכל רחבי העולם, שגם הגויים הושפעו ממנה מאוד. אך כמובן שה' שופט כל אדם ואדם באופן פרטי ואישי לפי יכולותיו וידיעתו.
 
הסיפור על המלך המדובר, נמצא בספר מלכים, וזה היה המלך יאשיהו, שרק פחות מדור לפניו מלכו מלכים כשרים בישראל, כך שאף אחד לא שכח את התורה. מובן שעם ישראל שכח את התורה ח"ו, וגם האתאיסטים נאלצים להודות בכך (אף לשיטתם הכפרנית נמצא רק ספר דברים, ולא כל חמישה חומשי תורה).
הנה תשובה מלאה לגבי יאשיהו:
 
אתאיסט שיטען כזו טענה - סותר כל הגיון. שהרי לא ייתכן שיבוא יום אחד מלך וימציא היסטוריה שלמה של עם, בלי שהעם שמע או הכיר היסטוריה לאומית זו. ובפרט שכל האירועים היו בארץ ישראל לפני הגלות. נא לקרוא את החוברת "סיפור מוזר" הממחישה בצורה מצחיקה כיצד שני אנשים מנסים "להמציא" את התורה לעם:
 
בלשון התורה "אלוקים" פירושו בעל הכוחות כולם, והשימוש בו בתורה הוא גם כלפי שופטים ודיינים, כי זהו שם של בעל כח.
שמו האמיתי של אלוקים הוא י-ה-ו-ה
בתורה כתוב במפורש שאלוקים ברא, ולא כתוב בשום מקום "אלוקים בראו" חס ושלום.
כתוב במפורש: וייצר אלוקים את האדם.
 
 המפרשים מסבירים שביום הרביעי לא נבראה השמש, אלא רק השתנתה המעטפת של כדור הארץ באופן שקרני האור חדרו לאטמוספירה בצורה מסודרת וחזקה. אך ייתכן שגם לפני כן היה אור מסויים, אך לא קבוע ולא מסודר, ולא ברמה שיש לנו היום. השינוי ביום הרביעי עוסק לכאורה באטמוספירה.
נא לראות כאן:
 לגבי השבת - המטרה היא שנקיים במצווה זו זכר לבריאת העולם, אפילו אם יום אחד הוא כנגד תקופה ארוכה. אך זהו רק פירוש, ועניין זה לא מבורר.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה