חברה והשקפה

מה זה נשמות גבוהות?

  • ו' אלול התשע"ד
אא

שאלה

שמעתי שיש מושג של נשמה גבוהה ולהפך, מהנשמות הגבוהות הקב"ה דורש יותר ומצד שני הם נמצאים במקום גבוה ונעלה יותר בעוה"ב, זה מרגיש שאם למשל אני נשמה נמוכה, כמה שארצה ואתאמץ, אין בי הכלים והכוחות המתאימים ולעולם לא אגיע לדרגות אלו ובעקבות כך למקומות הVIP השמורים למעלה. מענין לענין באותו נושא: יש נפשות הנוטות יותר לתאוות ודברים אסורים, אז תגיד שהשכר על ההתגברות הינו רב יותר, אך מה עם כל הפעמים שלא היתה התגברות? אין פה איפה ואיפה שבעל הנטיות הרעות "יצבור" יותר עונשים מזה שאינו בעל נטיות אלו?

 

תשובה

שלום וברכה

א. על בסיס מה הנחת שאת מהנשמות הנמוכות? אולי את מהנשמות הגבוהות? אין כמעט דרך לדעת זאת.

ב. כל עם ישראל הוא כגוף אחד, כביכול הנשמות הגבוהות הם הראש המוח הלב וכו' והנשמות הנמוכות הם הרגל וכדו' וכאשר נזכה לתיקון השלם יתקבצו כל הנשמות כולם חזרה למעין גוף אחד וכולם יחד יהנו זה מעבודתו של זה כשם שכיום הרגל נהנה מכל דבר כמו שאר חלקי הגוף.

ג. האדם יכול להתעלות יותר ממדרגתו ולהגיע למעלות רמות ונשגבות גם אם בכיכול נשמתו פחותה כגון שהיא שייכת לרגל אבל על ידי מעשיו הוא מעלה את נשמתו עד לראש וכמבואר כל זה בדברי המקובלים.

ג, לכל נשמה ונשמה יש ניסיון מיוחד לפי תפקידה המיוחד בעולם לתיקון מלכות שד-י, יש נשמות שיש להם משיכה לחטאים והתיקון שלהם הוא להתגבר על זה בכל היכולת. ורק דרך עבודה זו הם מגיעים לתיקון. יש כאלו שתיקנם היא באמצעות לימוד התורה יש כאלו באמצעות גמילות חסדים. כל אחד ואחד בעבודתו המיוחדת לפי נשמתו. אין מי שיש לו בעולם הזה חיים קלים רוחנית ואינו עובר ניסיונות קשים לתיקון.

ד. יש לדעת שכישלון בחטא ניתן לתיקון בקלות בתשובה שלימה והוא לא נשאר לנצח. ומצד שני כל מצווה ומצווה נשמרת לנצח נצחים. יש לדעת עוד שאין דומה חטא של אדם שנמשך אל החטא בחזקה מצד תכונות נפשו לעומת חטא של מי שאין לו טבע קשה כל כך. העונש יהיה נמוך בהרבה למי שטבעו מושך לחטא ומצד שני שכרו יהיה עצום ביותר כאשר הוא יזכה להתגבר ולא לחטוא.

ה. יש לדעת שאין עבירה מכבה מצווה, זאת אומרת מי שיצרו משכו לעשות חטא כלשהו ובכל יום ובכל שעה היצר ניסה להסית את האדם לחטוא והאדם הצליח להתגבר על היצר במשך שבוע, אולם כעבור שבוע האדם כבר לא היה מסוגל להתגבר ונפל, אין אנו אומרים שכל השבוע שכל ההתגברות של כל השבוע נמחקת כל התגברות והתגברות נרשמת בעט הזהב ונזכרת לו לנצח ונמצא שבמשך שבוע ההתגברות הוא זכה למצוות רבות ורק לחטא אחד בעת הנפילה שמתוקן בתשובה.

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ניסיונותעליה וירידה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה