אמונה

ירידה רוחנית ועליה

  • י"ד אב התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, בחודש האחרון היתה לי עליה רוחנית עצומה.. הרגשתי כל כך מחוברת לרבונו של עולם, ומחוברת לתפילה ולעם, ובזמן האחרון אני מרגישה שהכל נעלם.. אני כבר לא כל כך מתרכזת ומתעמקת בתפילה וגם לא כל כך אמפתית וזה ממש מפריע לי. כולם אומרית שאת מה שהשגנו בתקופה הקשה הזאת צריך לשמר ולשפר, אבל איך? ועוד יותר מפחיד שבמישור הכללי של עמ"י נאבד את מה שהשגנו, את האחדות ואהבה... השאלה שלי זה איך לשמר ולשפר את ההשגים שצמחו מהקושי במובן הפרטי ובמובן הכללי. תודה רבה ובשורות טובות!

תשובה

סד

שלום וברכה

 

עליות רוחניות מהתעוררות הם מתנות שהבורא נותן לנו מפעם לפעם כדי שנרגיש את הטעם הטוב של עבודת ה' ונוכל להתחזק עוד יותר.

 על כן ה' נותן לנו טעימה להרגיש "ואני קרבת אלוקים לי טוב"  וכך זוכים לרצות  להתאמץ לעבוד את ה' בכל לבבינו ובכל נפשינו.

אמנם מבואר בספרי קודש, שאין האדם עומד על מקום אחד רוחני, אלא שהוא נברא במצב של "רצוא ושוב" – לפעמים הוא "רץ" קדימה ומרגיש את קרבת השם, ולפעמים הוא "שב" בחזרה למקומו שהתחיל - בהתרחקות.

התופעה הזו היא קוראת לכולם, ונקרא בספרים "עליות וירידות".

אמנם חילוק יש בין העלייה הראשונה לשניה: שאע"פ שאחרי העלייה הראשונה האדם "חזר" למקומו הראשון, מכל מקום נשאר בקרבו רושם של החויה של העלייה; וזה עוזר לו בפעם הבאה כשמגיעה העלייה שהוא יתעלה עוד יותר, מכיון שאפילו כשירד עכשיו, לא ירד כל כך עד אותו מקום שעמד בהתחלה אלא נשאר עליו רושם מן זמן העלייה.

לכן אין לפחד ואין להתבלבל ואין להרגיש ש"הכל" נאבד בזמני הירידה ח"ו; יש רק לראות בזמני הירידה חלק מתהליך טבעי אשר הכין לנו הבורא כי הוא באמת טוב לנו, ושהזמן הזה של ירידה רק יחלוף ויעבור עוד מעט, וינסה לעבוד את השם ולהתפלל כמיטב יכולתו של זמני הירידה.

ושמעתי ממורי בהשקפה, הרה"ג חיים יעקב גולדוויכט ז"ל, שאם בזמן הירידה האדם מתחזק, ואע"פ שאינו עובד בכל הכוחות שהיה עובד בהם בזמן העלייה, אבל לפחות הוא אינו מניח את העבודה לגמרי, אז יקל לו אח"כ בבוא שוב זמן העלייה, והוא יזכה להתעלות עוד יותר. וכך כעבור החודשים האדם זוכה ומתעלה כל פעם יותר ויותר.

ולכן אל תניחי את התפילה, ואפילו אם את לא מרגישה שאת מתרכזת ומתעמקת עכשיו כמו שהיית. וכן אל תניחי אפילו אם את לא מרגישה את ההתלהבות שהיית מרגישה מקודם; כי זה הכל נורמלי ויש לצפות שיהיו תמיד עליות וירידות. ותדעי שגם זמן זה של הירידה יעבור, ויהיה שוב זמן של הרגשת עלייה של עוד יותר ויותר העמקה ורגש מאשר מקודם.

וכמו שהוא הכלל בכל יחיד, כך גם הכלל בצבור. ואין ליפול ברוח או להתיאש ח"ו אם ההישגים באחוה ואחדות אחים, אינם כל כך נרגשים כמו שהיו. כי דבר בטוח הוא שהרושם נשאר על לב  הכלל, וכל אחד זוכר בתוך תוכו מה שחיוה בימים אלו מכח אחדות הכלל. ואע"פ שאין זה נגלה בפועל כמו שהיה, אבל בודאי שכל ההישיגים עוזרים לנו ככלל, בכדי להתעלות ולהתקרב לאיפה שאנחנו צריכים להגיע בעבודת השם.

ויהי רצון שנזכה להתעלות גם הכלל גם הפרט יותר ויותר מזה בעתיד בעזרת השם.

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה