שאל את הרב - כללי

אליהו הנביא

  • י"ד אב התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב כבוד הרב בספר מלכים ב' פרק ב', סיפור העליה של אליהו בסערה השמימה, יש שם משהו שמאוד מטריד אותי, וזה לא העליה השמימה בסיפור אליהו ואלישע הולכים יחדיו, כלומר יש שם שני אנשים, אלישע הולך אחרי אליהו לכל מקום שזה הולך הבעיה היא שכאשר בני הנביאים פונים אל אלישע, הם מדברים אליו כאילו שהוא נמצא לבדו. הם פונים אל "גוף יחיד"! אבל אליהו נמצא יחד עם אלישע, הם ביחד, למה הם מדברים רק עם אלישע? למה הם פונים אליו כאילו הוא לבדו? הם פונים אל אלישע לבדו ואומרים לו: שמענו שה' לוקח את אדוניך(אליהו) מעל ראשך למה הם לא פונים "אליהם"? או גם לאליהו? האם אלישע נמצא לבדו? מכיוון שבכל מקום אליו "הם" הולכים פונים אליהם הילדים, מדברים אל גוף יחיד. כמו כן, כאשר יצאו 2 דובים כתוב שהם הרגו 42 מהם, כלומר מהילדים, מה זה "מהם"? כמה ילדים היו שם? בתודה אליה

תשובה

לכבדו השואל, 

בתחילת הפרק מבואר שאליהו ביקש מאלישע להישאר בבית אל בסביבת בני הנביאים ולא ללכת אתו, וכן להשאר עם בני הנביאים ביריחו ולא ללכת אתו - ולכן שיחת אלישע מתקיימת רק בינו לבין בני הנביאים.

ואלו הם דברי המלבי"ם על הפרק:

"דרך השלמים ותשוקתם להשפיע משלמותם לזולתם באופן היותר שלם, והנה בעוד שהיה אלישע אצל אליהו לא היו בני הנביאים שהם התלמידים יכולים לקבל מאליהו רק באמצעות אלישע, כי דרך האור האלהי להתפלש דרך המאורות הגדולים על הקטנים, וכל שימצא מאור יותר גדול יתפלש האור עליו, עד שהוא יעשה צינור ואמצעי להריק על ידו על הככבים הקטנים, כמו שתקבל הארץ אור השמש בלילה באמצעות הירח, ואליהו רצה שישאר לא אלישע לבד מקבל האור ורוחו של אליהו רק כל בני הנביאים, וכמו שאמר רבו מי יתן כל עם ה' נביאים כי יתן ה' את רוחו עליהם, שבעוד משה חי לא היה אפשר שיקבלו הנביאים השפע הנבואית מאת ה' אם לא באמצעות משה. ואחר שהאציל מרוחו על שבעים איש הזקנים קבלו באמצעות הזקנים הקרובים אל משה והיו הם הצינור להגרת השפע אל העם כמ''ש כיצד סדר משנה, משה שנה לאהרן ואחר כך אהרן לזקנים ואחר כך הזקנים לישראל, וכשנתרעם יהושע על שאלדד ומידד מקבלים השפע בפ''ע, ורצה שמשה יכלא את השפע מהם כמ''ש אדוני משה כלאם, רצה לומר מנעם מקבלת השפע, אמר מי יתן שכל עם ה' יהיו נביאים לא על ידי, רק כי יתן ה' את רוחו עליהם בלי אמצעי, ולכונה זו רצה אליהו ללכת לבדו לבית אל וליריחו שבשני מקומות אלה היו נמצאים בני הנביאים, ולכן א''לשב פה כי ה' שלחני עד בית אל, (ואמר עד בית אל, כי לא רצה לכנוס לעיר שהיה מקום העגל, רק עד המקום, ולכן כתיב ויצאו בני הנביאים אשר בבית אל אל אלישע. מה שאין כן ליריחו נכנס ולכן אמרה' שלחני יריחו, וכתיב ויגשו בני הנביאים וכו' לא ויצאו), ואלישע שהרגיש מה בדעתו לא רצה לעזבו כי חשב מחשבות להשיג פי שנים ברוח אליהו, שלא ישיג אם יעזבהו בעת ההיא המוכשר לכך."

2. לא יכולתי לברר מה הכונה "מהם". ואולי הלשון מוסב על פעולת הבקיעה, כלומר, נעשית בקיעה בכל אחד מהם; ומספר כולם ביחד היו ארבעים ושתים.

 

בברכה, 

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה