שאל את הרב - כללי

שאלה על פרשת השבוע - נשים מדייניות

  • כ"ד תמוז התשע"ד
אא

שאלה

בפרשת השבוע התקשיתי להבין את בקשת אלוקים להביא לפניו כמלקוח נשים מדייניות בתולות. מדוע הן נחשבות שלל כמו בקר ומה המטרה בהן?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
בנות מואב ובנות מדיין נשלחו להחטיא את ישראל - הן לא היו תמימות כפי שמציירים אותן, וחז"ל מתארים בפירוט כיצד היו עומדות בשוק, מוכרות חפצים בזול ואז מפתות גברים ישראלים להיכנס עימן לאוהל, ודורשו בתמורה מבני ישראל שיעבדו אלילים ויכפרו באלוקי ישראל.
 
היהודים שלקחו את הנשים המדייניות - לא לקחו אותן כשפחות חלילה, אלא גיירו אותן, והתחתנו איתן כבנות ישראל הכשרות, וכיבדו אותן בהתאם. ממש לא כמו בקר.
אשה ביהדות מקבלת יחס יותר מכל אשת-גוי בימי קדם, הגבר היהודי מחוייב לכבד את אשתו יותר מגופו, מחוייב לה בית וכסות ועוד.
 
יש להכיר בכך שבימי קדם נשים לא היו מסוגלות לשרוד בכוחות עצמן ללא משענתם של גברים (הגבר היה בעל הנכסים והבית, והיה מכניס את האשה לתוך ביתו). מכיוון שכך, לקיחת הנשים הבתולות, לאחר הריגת הגברים במלחמה נגד ישראל, היתה בו תועלת גדולה לנשים עצמן, שאילמלא כן היו נותרות חסרות עם וחסרות בית, ונתונות להפקר ועבדות בעולם העתיק.
 
כמו כן בהביט היהודי - היה זה מעשה של חסד, של גיור נשים והעלאתן ממדרגה של גויות המיועדות לזנות (שהרי לכך היו משתמשים בהן בני מדיין הרשעים) למדרגה הנעלה של בת ישראל הכשרה. כך שלמעשה הנשים המדייניות זכו מבני ישראל ליחס טוב בהרבה מבני מדיין הרשעים.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פרשת שבועשאלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה