שאל את הרב - כללי

מזה בא על אשת איש?

  • כ"ג תמוז התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב! קרה לי מקרה מאוד מצטער!!! אני מסורתי שמתחזק בהדרגה, אני מרגיש שה' שולח לי ניסיונות של חטא עם אשת איש: קרו לי לא פחות מ4 מקרים בהם נשמרתי ולא נפלתי בכלום. לאחרונה נפגשתי עם חברתי לשעבר שנשואה, היא פיתתה אותי ונפלתי אבל לא בקיום יחסי אישות מלאים אך נשפך לי לצערי זרע לבטלה. אני מאוד בצער מזה!!! אכזבתי את הבורא ואת עצמי ואני מוכן לכל תיקון שאדרש כדי לא להיות "מיורדי הגיהנום". האם רק קיום יחסי אישות מלאים נקראים בעבירה הזאת החמורה הזאת? ומה התיקון שאדרש

תשובה

לכבוד השואל, 

בכדי לדעת האיך לעשות תשובה כראוי, נפרט קודם את האיסורים הכרוכים בענין הנזכר:

1) על פי דין תורה חייבי מיתות בית דין באשת איש שייך רק בקיום יחסי אישות.

2) הייחוד עם אשה האסורה עליו היא אסורה מן התורה - אך אינו אחד מן השס"ה לאוין שנמנים מן התורה. 

3) הנגיעה של קירוב באשה שהיא אסורה עליו, אסור באחד מן השס"ה לאוין שנמנים מן התורה.; והעובר על זה במזיד בעדים והתראה היה חייב ל"ט מלקות בבית דין. 

4) ענין הוצאת זרע לבטלה היא ענין חמור מאד, ובפרט למי שהביא את זה על עצמו במעשיו במזיד. ויש דעה שחייב על זה מיתה בידי שמים. אבל אינו אחד מן השס"ה לאוין שנמנים מן התורה.

~~~

ולכן הרוצה לעשות תשובה יצטרך לקיים את ג' חלקי התשובה לגבי כל העבירות שהיו כרוכים בעשיותיו (שהם מספרים 2, 3, 4 שנזכרו לעיל):

חרטה, וודוי, קבלה על להבא, עיין ברמבם הלכות תשובה פרק ב' הלכות ג-ד.

 

והנראה ממכתבך, שיש לך חרטה גדולה על מה שקרה, ושאם היה בדיוק אותו מצב מזדמן עוד פעם, היית נמנע מלעסוק בו ופורש, וכמו שהזכירה הגמרא (יומא פו:): היכי דמי בעל תשובה? אמר רב יהודה: כגון שבאת לידו דבר עבירה פעם ראשונה ושניה וניצל הימנה, מחוי רב יהודה: באותה אשה, באותו פרק, באותו מקום.

~~~

ואם זה  אמת, אז נשאר  לך רק לקיים את שאר חלקי התשובה, דהיינו וודוי, וקבלה על להבא.

עיין ברמבם הלכות תשובה פרק א' הלכה ב'  את הלשון של הווידוי. צריכים לומר את הווידוי בעמידה, ובכפיפה, ויש לפרט עד כמה שאפשר במילים בדיוק את חלקי המעשה ומה שעשה שזה לא כרצון השם, וכמו שכתב הרמבם שם בפרק ב' הלכה ד': "וצריך לפרוט את החטא". וכל מה שמפרט יותר (מבלי להאריך, רק הזכרת הפרטים עצמם) אחרי שמקדים באמירתו להשם את המילים: "חטאתי עויתי ופשעתי לפניך, ועשיתי..."  עוזר לעקור את היצר הרע לאותו ענין מלבו.

ואין אף אחד שצריך לשמוע, רק אומר את זה בינו לבין הקב"ה - אמנם צריך לבטא את המילים - ולא מספיק שיעשה את הווידוי במחשבה בלבד.

וכיוון שעשה ווידוי, והוא מתחרט, וגם מקבל על עצמו להבא איזה סייג וגדר שימנע אותו מלבוא לידי מצב כזה מכאן ולהבא [וכגון שידייק במיוחד ללמוד הלכות ייחוד, וכשמזדמן מצב של ייחוד יצא מן האזור מיד], אז הרי זה נקרא שעשה תשובה. 

~~~

אמנם לגבי לאו מן התורה (מספר 3 הנ"ל), אין תשובה לבד מספקת לגמור את התשובה, וכמו שכתב הרמבם (הלכות תשובה פרק א,הלכה י'):

"עבר על מצות לא תעשה שאין בה כרת ולא מיתת בית דין, ועשה תשובה--תשובה תולה ויום הכיפורים מכפר, ובאלו נאמר "כי ביום הזה יכפר עליכם". א"כ יצטרך להמתין עד יום הכיפור, ואח"כ יתכפר לו.  

ואם בן אדם זוכה לעשות את תהליך הנ"ל של התשובה בעולם הזה, שוב אינו צריך לעבור את התהליך של זיכוך מעבירה שלאחר החיים  בגהינום, השם יצילינו.

ויהי רצון שנזכה לתשובה שלמה ולעשות את רצון השם כל ימי חיינו.

בברכה

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה