חברה והשקפה

עיסוק הפרנסה, לעומת עיסוק בתורה

  • י"ז תמוז התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, מצטער על ריבוי השאלות אינני רואה שובע לתשובות הרב, מעיקר הסקרנות וכמובן שאני רוצה תשובות עפ"י דברי תורה והלכה ולא לפי כל מיני שקרנים פסיכולוגים (פסיכיים) חילונים (חולנים) מומחים למיניהם. כבוד הרב, כולם יודעים ומדברים על כך שהמשיח נמצא בפתח ממש, גם עפ" דבריו של הרב הגאון וגדול הדור הרב קנייבסקי שאומר שהמשיח נמצא בפתח ממש עפ"י דבריו. בימים אלו, אני לומד לתואר באוניברסיטה וכן עוסק בדברי תורה בבקרים ובערבים מה שאפשר,תפילות מה שצריך ולימוד תורה בשבת. דבר שאני מהרהר בו הרבה, אם לאחת ביאת המשיח אין יותר שכר על המצוות והשערים ננעלים, איזה טעם יש לי ללמוד לתואר ראשון על מנת לדאוג לפרנסת משפחתי העתידית (בעתיד הקרוב בעזרת השם) אם עפ"י דברי כל גדולי הדור פה אחד - המשיח פה תוך זמן קצר במיוחד. אולי עלי לעסוק בדברי תורה ובדברי תורה בלבד ? ומן הצד השני כתוב בנבואות לגבי ביאתו של המשיח "אין הדבר תלוי אלא בתשובה" , שכן אין זמן מוגדר לביאת המשיח אלא הכל תלוי בחזרה בתשובה של ישראל, ועם זאת מצווה היא לצאת לעבוד ולפרנס, במקביל לקביעת עיתים לתורה - הלכה בבוקר והלכה בערב + תפילות וברכות ומה שצריך. האם אני מפסיד שכר נצחי בהזדמנות האחרונה שיש לי לעולמי עולמים כשאני משקיע את זמני על לימודי התואר? שכן ידוע שבימות המשיח הגוים יעסקו בחומר וישראל יעסקו בתורה בלבד. ואז אין לי כל עניין בתואר הזה בעתיד הקרוב. זו סוגיה קשה, ואם יש לדחוף עצמי לגבול יכולת ההספק היומי, משמע לצמצם תוכניות אחרות שיש לי במהלך היום, לצמצם זמני ארוחות ושינה ודברים בטלים אחרים עד כדי מינימום על מנת לעסוק הרבה בתורה בתקופה לא ברורה זו, אשמח שהרב יכווין אותי על כך ללא פחד שאכשל בכך, אני רוצה אמת ברורה וחדה, ללא עדינות מיותרת ממחשבה שלא לא להכביד עלי.

תשובה

שלום וברכה

אנו מאוד מקווים ומצפים לביאת המשיח ואין בזה ספק כלל וכלל ואע"פ שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא, אולם לא נכונים הדברים שמצוטטים משמו של הרב קנייבסקי, הוא לא אמר כזאת ובוודאי שהדברים לא נאמרו כנבואה אלא אם נאמרו, נאמרו כתפילה.

מאחר ואין לימודך את התואר כי אתה רואה חשיבות בלימוד דברי חול ולא מפני זלזול בדברי קודש אלא לצורך פרנסה כדי שתוכל לקיים מצוות להקי משפחה ולגדל ילדים לתורה וליראת שמיים, הרי שלימדוך את המקצוע נחשב כמצווה גדולה ובוודאי תקבל על כך שכר רב בשמיים.

בוודאי יש לנצל כל רגע פנוי ללימוד התורה אולם חשוב מאוד להכיר את מגבלות כוח הנפש שלך ולזכור כמה אתה יכול ללמוד וכמה מוכרח לך להתעסק בדברים בטלים כדי לשמור על בריאות נפשך וכאשר אתה נוהג כך הרי שגם ההתעסקות בדברי בטלה ובעניינים אחרים נחוצים הם חלק בלתי נפרד מלימוד התורה ותקבל שכר על כל הזמן כאילו למדת תורה בזמנים אלו.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה