חברה והשקפה

נאו אורתודוקסיה

  • ט"ז תמוז התשע"ד
אא

שאלה

שלום - אבקש לשאול מה היא הנאו אורתודוכסיה ? ומה היא "תורה עם דרך ארץ" ? האם זה סותר את ההלכה , ואת האורתודוכסיה ? תודה רבה ענת

תשובה

לכבוד השואלת, 

כפי מה שהבנתי, כוונתך להבין את הדרך שנקרא כיום "מודרן אורטודוקס" בארצות הברית שהיא המקביהל כביכול לנאו אורטודקוסיה בגרמניה.

לפני תשעים - מאה שנים, כמעט ולא היה באפשרי לקבל עבודה בארצות הברית בלי לעבוד בשבת. ולכן הרבה מן היהודים הדתיים שהוגרו לארצות הברית מאירופה, ירדו במדריגת שמירתם את ההלכה לדרגה שפחותה ממה שדרוש על פי שולחן ערוך, וגם הקילו בשמירת שבת .

כעבור 10-15 שנה, ומצב נעשה יותר טוב לאפשר למצוא עבודה מבלי לעבוד בשבת, חיפשו הקהילה שהיתה קיימת לחזק את התייחוסם לחיובי ההלכה. הדרך של "מודרן אורטודוקס" באופן רשמי דורש מן הנמנים עליה לשמור את כל חיובם על פי שולחן ערוך, כולל שמירת שבת לפרטיה, אבל משלב בו כמה קולות המאושרת על פי קו הדין של ההלכה ( אולם הם הנהגות שאינן מקובלות אצל דרך החרדים לשמירת השולחן ערוך) כדי להתאים יותר לצורת החיים החילוני שמסביב.  

דרך ה"מודרן אורטודוקס" דומה לדרך שהתחיל הרב שמשון רפאל הירש ז"ל בזמנו, בשביל היהודים שגרו בגרמניה והיו סובלים מן ההשפעות של ההשכלה. משם בא ההזדהות עם "תורה ודרך ארץ", כי בדרך ההסברים העמוקים וברורים של הרב הירש  ז"ל, נתן לקהילתו להבין עד כמה חשוב הוא שמירת התורה בדקדוקיה בד בבד כאשר גם עוסקים בלימודים לצורך פרנסה. 

אין בדרך של רב הירש ז"ל סתירה לעקרוני התורה, להיפך, עד היום קיים קהילה קדושה של יוצאי גרמניה השומרים על כל חיובי השולחן ערוך בדיוק גדול.

גם אין בדרך הזה שום סתירה להיות "אורטודוקס", אשר תרגום המילה "אורטודוקס" באנגלית הינו לשמור את כל חיובי הדת דהיינו, ההלכה על פי שולחן ערוך.

בברכה

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה