אמונה

איך להתחזק בשמירת הלשון ולא לדבר לשון הרע?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב.. חזרתי בתשובה לפני כשנה ולפני כחודש התחלתי ללמוד הלכות של לשון הרע. ולפי הבנתי, יוצא שאני מדברת המון לשון הרע וגם כשאני נזהרת לא, אני עדיין לא תמיד מצליחה. האם זה בכלל שווה משהו לנסות לשמור, כאשר ליפול בעוון הזה הוא כל כך קל וההמנעות ממנו כמעת בלתי אפשרית? (עבורי בכל אופן) תודה טלי.

תשובה

עשלום וברכה

צת היצר נושנת היא שמאחר ושחוטאים מעט בחטא אחד שאין כל מקום לנסות ולהשתדל להימנע מהחטא, דברי הבל הם מהיצר המנסה להפר את עצתכם ואת מעלתכם, ורוצה להסיתכם לחזור לחטא , אבל לא כך האמת אלא הקב"ה אינו מבטל את מעלת ההתגברות החד פעמית על הלשון הרע עקב נפילה אחרת לאחר מכן.

ה' רואה את רצונך ואת התקרבותך, ואת רצונך העז להישמר מלשון הרע, והוא ידע יצרינו זכור כי עפר אנחנו, יודע הוא שאנו עלולים להיכשל, ולכן נתן לנו דרך פשוטה להתרצות אליו כאשר אנו מבקשים את סליחתו ולכן אין להירתע כלל מכישלונות, אף אם ישנם קשיים בדרך, העיקר שתהיי בכיוון עליה לעלות למעלה, ושבע יפול צדיק וקם, עוד נכונו לך עליות ומורדות אבל העיקר שבסוף תגיעי למעלה למעלה מבלי ליפול, כל ירידה גוררת לאחריה עלייה נוספת, ואין לחשוש מכלום.

אדם ההולך עם שק מלא יהלומים ונתחורר לו חור ונופלים משם קצת יהלומים, וכי יזרוק את כל השק ויאמר מה יש לי מכל היהלומים וכי יאמר אם נפל ממני חלק אין לי צורך בכלום. בוודאי ינסה להציל כל מה שאפשר, כך גם אתם אל תביטי בכישלונות אלא בהצלחות,

אין זה הכישלון בחטא שום סיבה לחטוא בחטא נוסף, ועל כך אמרו חכמים בגמ` מסכת שבת דף לא עמוד ב` דרש רב עולא: מאי דכתיב (קהלת ז) אל תרשע הרבה וגו`, הרבה הוא דלא לירשע, הא מעט לירשע אלא: מי שאכל שום וריחו נודף, יחזור ויאכל שום אחר ויהא ריחו נודף בוודאי שלא יעשה כן האדם.

בהערכה רבה – בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה