תפילה וברכות

מדוע צריכים להודות להשם על כך שנבראנו?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

הרב, יש לי שאלה שמציקה לי זמן רב. אני לא מבינה למה אנחנו צריכים להודות לה´ על זה שהוא ברא אותנו. זה לא שהחיים שלנו דבש, אלא יש גם יסוריים ודברים קשים (גם אם זה הכל לטובה). למה אני צריכה להודות לה´ על זה שהוא לא ברא אותי חולה? אם הוא ברא אותי, הוא אחראי על זה שאני אהיה בריאה... ואותו הדבר: אני לא מבינה למה אני צריכה לבקש סליחה ביום כיפורים על מעשים שאני עשיתי: הרי לא אני זאת שבחרתי לקיים מצוות, זה נכפה עלי, ואני ממש לא מתחרטת על העברות שלי... אני אשמח שתענו לי תשובה ממקודת לשלושת השאלות הללו, כי אני כבר ממש מיואשת ואני פוחדת שבסופו של דבר זה יוביל אותי לא לקיים מצוות... תודה רבה רבה

תשובה

שלום וברכה

לפעמים אנו במצב קשה והעיניים סתומות ואנו לא יכולים לראות מעבר למחיצה של העולם הזה של הגשמיות ושל היצר הרע.

אולם עלינו לנסות בכל זאת לפקוח עיניים עיוורות ולהבין את גודל מעלתינו שבחר בנו מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא מכל יצורי תבל ורצה בנו להטיב לנו נניח שוורן באפט שהוא מעשירי תבל היה פוגש אותך ומודיע לך שהוא בחר להיטיב לך ולתת לך את כל הנצרך לך כסף והון רב כי מצאת חן בעיניו והיה מוסיף למצוא לך זיווג הגון הבחור הכי מוצלח בכל העולם וכו' וכו', ומאחר שאת היית בוודאי מתביישת לקחת ממנו הכל ללא כל פעולה מצידך הוא היהי נותן לך גו'ב באחד מעסקיו כדי שתרגישי שההטבה מגיעה לך. בוודאי היית מבינה את גודל הטובה שהוא עשה לך וזה אפילו לא משל קטן שבקטנים עד כמה עלינו להודות לבורא עולם הגדול שבענקים שכל תהילה לא תספיק שהחליט לבחור בנו ולהטיב לנו הטבה מושלמת שלא יחסר בה כלום ולכך שלח אותנו לעולם הזה כדי שנקיים מצוות וכביכול נעבוד במפעל שלו כדי שההטבה תהיה מושלמת

ההטבה הגשמית היא אלפית שבאלפית של ההנאה המושלמת ביותר שנזכה לה בעולם הבא אשר כל הנביאים לא יכלו להתנבא על כך מרוב עמקותה. זוהי הסיבה שבתורה לא מוזכר השכר לעולם הבא מאחר ואין מילים בעולם הגשמי היכולים לבטא את הנאת העולם הבא וכשם שלא ניתן להסביר לעיוור את היופי של הצבעים כך לא ניתן להסביר לאנשי הגוף את יופיים של המצוות ואת יופיו של ההנאה בעולם הבא אשר עין לא ראתה אלוקים זולתיך.

כל המשכיל המבין את הדברים בוודאי ישמח ויגל מאוד על המתנה של בורא עולם שנתן לנו לעבוד אותו.

נמשיך ונבין שמרחמי הבורא המרובים עלינו נתן לנו הוראות מיוחדות איך לא להתלכלך בעת שהות נשמתינו בעולם הזה, וכמשל האדם ששולח את חבירו למחצבת יהלומים ללקוט יהלומים ומלמדו לשים לב היכן הבורות והמהמורות והיכן המכשולים ואיפה מתלכלכים. ומסביר לו שאף אם לא תשים לב תדע לך שכל מקום שיש סימון פלוני זה מאה על בור וכל מקום שיש דבר פלוני הנראה כיהלום אינו אלא דבר מסוכן וכדו'. כך הבורא ששלח אותנו ללקט יהלומים בעולם הזה ציווה לנו להיזהר מהחטאים שמשחירים את נשמתינו וימנעו מאיתנו את האפשרות להתקרב לשכינה הקדושה לאחר מלאת שנותינו. אם נתלכלך נצרך לעבור שטיפה וניקיון בעולם האמת עד שנטהר את נפשינו לגמרי ונוכל לקבל את שכרינו הגדול המצפה לנו.

אף כאן זה חסד עצום מבורא עולם, במקום לומר לחוטא, הפסדת את שכרך ולאבדו מעולם הנפשות, הקב"ה מוכן לנקות אותנו ולתת לנו את שכרינו הגדול המצפה לנו לאחר הניקיון.

בוודאי שראוי מאוד מאוד להצטער על החטאים שליכלכו את נשמתינו, שיגרמו לנו ריחוק מהשכינה הקדושה ועצם החרטה מנקה את הזהומה ולא נזדקק למכבסה בעולם הבא.

אקווה שדבריי הועילו לך מעט ואם תעמיקי בדברים תמצאי בהם הרבה חיזוק ושמחה.

אשמח לסייע לך עוד,

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה