אמונה

מה זה לימוד תורה?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

1. מה זה לימוד תורה? 2. האם זה לימוד חכמה? 3. איזה סוג של חכמה זו? 4. או סתם לימוד דינים? 5. הרי אם לומדים את הגמרא בשביל בסופו של דבר ללמוד הלכות אז אפשר פשוט לקרוא הלכות פסוקות בשולחן ערוך או בילקוט יוסף וזהו. האם לימוד התנ"ך זה סתם עוד ספר היסטוריה שמספר לנו מה היה מהאדם הראשון או שיש משהו מעבר לזה?(מוסר השכל וכו´). 6. אם לימוד תורה זה לימוד חכמה אז מה ההבדל בין חכמת התורה לחכמת המתמטיקה? 7. מה עומד מאחורי הרעיון של לימוד תורה? תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

העניין רחב מאוד ואכתוב בקיצור כמה נקודות קטנות

ראשית הכל התורה היא חכמת הבורא והיא הדבר המחבר בין האדם לבוראו. כאשר האדם לומד תורה הוא מתחבר כביכול לחכמת ה' וכאילו חלק מהבורא מונח כעת במוחו ומתחבר כביכול איליו. לימוד התורההיא הדרך להגיע לדביקות בבורא בדרך הנעלה והחזק ביותר. על כן נאמר במשנה באבות פרק ו' משנה א, רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר כָּל הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה לִשְׁמָהּ, זוֹכֶה לִדְבָרִים הַרְבֵּה, וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁכָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ כְּדַאי הוּא לוֹ, נִקְרָא רֵעַ, אָהוּב, אוֹהֵב אֶת הַמָּקוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת, מְשַׂמֵּחַ אֶת הַמָּקוֹם, מְשַׂמֵּחַ אֶת הַבְּרִיּוֹת, וּמַלְבַּשְׁתּוֹ עֲנָוָה וְיִרְאָה, וּמַכְשַׁרְתּוֹ לִהְיוֹת צַדִּיק חָסִיד יָשָׁר וְנֶאֱמָן, וּמְרַחַקְתּוֹ מִן הַחֵטְא, וּמְקָרַבְתּוֹ לִידֵי זְכוּת, וְנֶהֱנִין מִמֶּנּוּ עֵצָה וְתוּשִׁיָּה בִּינָה וּגְבוּרָה, שֶׁנֶּאֱמַר לִי עֵצָה וְתוּשִׁיָּה אֲנִי בִינָה לִי גְבוּרָה, וְנוֹתֶנֶת לוֹ מַלְכוּת וּמֶמְשָׁלָה וְחִקּוּר דִּין, וּמְגַלִּין לוֹ רָזֵי תוֹרָה, וְנַעֲשֶׂה כְּמַעְיָן הַמִּתְגַּבֵּר וּכְנָהָר שֶׁאֵינוֹ פּוֹסֵק, וְהוֶֹה צָנוּע וְאֶרֶךְ רוּחַ, וּמוֹחֵל עַל עֶלְבּוֹנוֹ, וּמְגַדַּלְתּוֹ וּמְרוֹמַמְתּוֹ עַל כָּל הַמַּעֲשִׂים:
(ב) אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי, בְּכָל יוֹם וָיוֹם בַּת קוֹל יוֹצֵאת מֵהַר חוֹרֵב וּמַכְרֶזֶת וְאוֹמֶרֶת אוֹי לָהֶם לַבְּרִיּוֹת מֵעֶלְבּוֹנָהּ שֶׁל תּוֹרָה שֶׁכָּל מִי שֶׁאֵינוֹ עוֹסֵק בַּתּוֹרָה נִקְרָא נָזוּף.

ככל שהאדם מפלפל יותר בתורה ומתאמץ יותר להבין את עומק חכמת הבורא כך האדם מתחבר יותר לעצמיות הבורא.

ספר התנ"ך אינו ספר היסטוריה אלא ספר קדוש שמוכתב מבורא עולם ובו יש פשט רמז דרוש סוד ושבעים פירושים אמיתיים בכל צד יש בתורה מקום ללמוד הליכות על הנעשה בחייינו מלבד סודות הדברים.

מלבד כל זאת יש כמובן את ההלכות שגם אותם חובה ללמוד ולדעת את אשר לעשות בכל מצב ובכל צד.

יש מקום להאריך עוד ועוד אבל כרגע נסתפק בזה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה