שו"ת ראש השנה

כיצד משפיע ראש השנה על כל השנה?

  • י"ט אלול התשפ"ג
אא

שאלה

שלום רב לכבוד הרב שאלה לגבי ראש השנה: ידועים הדברים שראש השנה הוא יום הדין ועוד... אבל לא נתפס אצלי (ואולי אני טועה) איך זה שהשפעה של יום אחד משפיעה על כל פרט ופרט בשנה כולה, דהיינו אם זה לגבי מאכלים, שינה, כעס ועוד... אני מבין שכל מה שעבר עלי בשנה הנוכחית זה כתוצאה מראש השנה תשע"ב. אבל נניח שאדם בראש השנה היה מושלם,ונגזר הכל טוב, אבל במהלך השנה הוא כבר לא אותו צדיק, אז האם גזר הדין משתנה, או להפך בראש השנה לא כ"כ טוב ובמהלך השנה התעלה, מה הדין כבוד הרב? בברכת כתיבה וחתימה טובה

תשובה

שלום וברכה

עיקר ההשפעה על גזר הדין בראש השנה היא לא מהתנהגות האדם בראש השנה אלא מהתנהגותו במשך כל השנה שקדמה לפי זכויותיו ועוונותיו של כל השנה. בראש השנה יש לאדם יכולת להשפיע על המשפט באמצעות תשובה ותפילה, התשובה השלמה מוחקת את חובותיו של האדם ומביאה לו שנה טובה וברוכה כי הוא נשאר רק עם זכויות ללא עברות.

ואף שעיקר הדין הוא בראש השנה, יש עדיין דין בכל יום לראות אם יש שינוי מהותי המצדיק את שינוי גזר הדין של ראש השנה לטוב או חלילה להיפך. וכן איך לנתב את גזר הדין כגון אם נפסק לארץ פלונית שירדו בה גשמים בסך של 200 מ"מ והם קלקלו את מעשיהם, משנים את גזר הדין שהגשמים ירדו בבת אחת ובזעף ולא תהיה בהם תועלת לשדות. ועל זו הדרך בכל עניין ועניין דנים את האדם בראש השנה וכן בכל יום.

בברכת כתיבה וחתימה טובה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ראש השנההשפעה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה