אמונה

מהי המידה הנכונה לשאת חן בעיני הזולת?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב כבוד הרב, שמעתי לאחרונה שאם בני אדם מרוצים ממך, אז משמיים גם.. ואם אני מרגישה שיש חברות שונות שאין אני מעוניינת למצוא חן ביניהם (כמו גברים, מקום עבודה) בהם רצוי להראות נחישות,רצינות אסרטיביות. אחרת מטפסים עליך... וקרה לי מלא פעמים וכול הזמן אני במחלוקות ואמביוולנטיות עם עצמי מה עליי לעשות ואיך להתנהג... גם להיות נחמד מדי אפילו על חשבון עצמך זה לא בריא לאישיות..(מעין ביטול עצמי כזה). אז איך יודעים שמתנהגים נכון כמה למה.. מתי רצוי להימנע ממחלוקות ואם אני נכנסת לאחת כזאת איך להתנהג כי גם הרבה זמיר כהן בהרצאותיו אומר כול השותק כול עוונותיו נמחלים לו.. אך מאידך הוא אומר גם לא להיות :כצאן המובל לטבח"... צריכה הכוונה.. תודה נ.ב. אשמח עם התשובה תהיה מלווה בדוג´ מהיום יום לסיטואציות שונות בחיים שאנו מקבים להיתקל בהם.

תשובה

שלום וברכה

המשנה אומרת במסכת אבות פרק ג'
(י) הוּא הָיָה אוֹמֵר, כֹּל שֶׁרוּחַ הַבְּרִיּוֹת נוֹחָה הֵימֶנּוּ, רוּחַ הַמָּקוֹם נוֹחָה הֵימֶנּוּ. וְכֹל שֶׁאֵין רוּחַ הַבְּרִיּוֹת נוֹחָה הֵימֶנּוּ, אֵין רוּחַ הַמָּקוֹם נוֹחָה הֵימֶנּוּ.

פירוש המפרשים שכוונת המשנה היא שיש לאדם להתנהג בצורה שכל רואיו יכירו שהוא מתנהג בצורה נאה כראוי ליהודי ירא שמיים. כך הוא מקדש שם מיים וכך רוח המקום נוחה הימנו אולם מי שמשאו ומתנו שלא באמונה ונוהג בצורה לא נכונה ולא מתאימה לאדם מהישוב, הרי שהוא מבזה את כבוד שמיים.

משכך, ברור, שאין לנסות למצוא חן בעיני גברים, כמו כן אם יש צורך להילחם על זכויותייך, בוודאי זכותך לעמוד על שלך, בצורה מכובדת ונעימה.

נכון שבמקרה של השפלה, והאדם שותק וסובל יש לו כוח עצום והוא מביא על עצמו את כל הברכות. אבל אין חובה לשתוק ובפרט שאם מדובר באדם שמתעלל בך או אם מדובר בניצול בעבודה וכדו', בוודאי האדם יכול להחליט שהוא לא מוותר.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה