חברה והשקפה

כיצד להודות להשם גם על הדברים הרעים?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לצערי יש מקרים בעולם שאיני מסוגלת להודות ל-ה´ עליהם , בכלל ישנם הרבה משפטים שאנשים אומרים ואני מרגישה שיש בהם סתירה, לדוגמא: "כל משפחת אטיאס נהרגה בתאונה, ב"ה שנשארה רחל הקטנה.." "הוא עבר תאונת דרכים וכל פלג גופו משותק, ב"ה שהידיים נצלו" "ב"ה הוא נקע את הרגל ולא שבר אותה.." וכו´ וכו´..ואכן איני מבינה איך ניתן להודות ל-ה´ שרחל נשארה בחיים כשכל המשפחה שלה נהרגה בצורה מחרידה!! אותו ה´ שהשאיר את רחל לבדה בחיים הוא זה שתכנן שכל המשפחה שלה תהרג!! והוא יכל למנוע זאת או לסובב את הדברים אחרת כך שכל זה לא היה מתרחש. כך גם לגבי מי שבשנייה אחת נכנס בו רכב מאחור ותוך רגע השתתק בפלג גופו התחתון!! איך ניתן להודות ל-ה´ שלא שיתק את כל הגוף שלו או שהוא נשאר בחיים, שוב- הרי הוא זה שביצע את התאונה! ויכול היה ברחמיו לבטל אותה! נכון שאותם אנשים שמודים מסתכלים על חצי הכוס המלאה, אבל לי קשה מאוד שמלכתחילה ה´ יוצר מצבים של כוס ריקה!! וגם אם נגיד שההודאה מועילה ותורמת לי ולא ל-ה´, איני מקבלת זאת מאחר ואיני מצליחה להודות לו ואיני חושבת שצריך להודות על זה. בכלל, איני מבינה מדוע עלינו להודות ל-ה´ כל הזמן? הוא זה שרצה שניברא- ולכן הוא זה שצריך לדאוג לכל מחסורינו. בדיוק כמו שאמא יולדת תינוק – ומודעת לכך שהיא צריכה להשקיע בו ימים ולילות- גם כשהתינוק לא יכול להודות לה- זוהי חובתה! היא רצתה בילד ועל כן לדעתי היא צריכה לדאוג לו ולא לצפות שאם היא ילדה אותו אז כל החיים הוא צריך להלל אותה ולהודות לה על כך...

תשובה

שלום וברכה

השאלה היא באמת האם מגיע לנו הכל ואז אכן אנו שוואלים מדוע הכוס לא מלאה לגמרי. כדוגמת אדם לחבירו שפוגע בו ומוריד לו יד ואז הוא מבקש תודה שהוא לא הוריד לו את הראש. או אז שאלתך נכונה לחלוטין.

אבל אם נבין שבעצם מדובר במי שנגזר דינו למוות עקב מעשיו הקשים נגד החוק והשופט ברוב רחמיו, ממיר לו את זה לשנתיים מאסר בלבד האם לא נודה לו? והקב"ה ברוב רחמיו לוקח גזר דין של אדם שנגזר עליו מוות והקב"ה ברוב רחמיו ממתיק לו את גזר הדין ומוותר לאדם ונתן לו רק שיתוק חלקי או כאשר נגזר על משפחה להשמידה לגמרי עקב סיבות מוצדקות שיודע אותן הבורא יתברך שמו והקב"ה ברוב רחמיו מוותר לאדם ומשאיר לו בת אחת לשם ולשארית וכי לא נודה לו לבורא עולם על כך שהוא מוותר ולא הולך איתנו בדיקדוק הדין לגמרי. 

לסיכום ההאדם גורם לעצמו את הרע על ידי מעשיו והקב"ה ברוב רחמיו מוחל חלקית  וממתיק את הדין ועל כך אנו בוודאי מודים לו ומברכים אותו על שאינו הולך איתנו במידת הדין.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה