תורה ומדע

ביסוס האמונה תוך לימוד פרשת הקורבנות

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. בשלוש שנים האחרונות התחלתי להתקרב מאוד ליהדות - שאלתי הרבה שאלות וניתנה לי תשובה לכולן. האמונה שלי התחזקה מאוד, אבל דבר אחד תמיד הטריד אותי והגיע הזמן לפתור אותו אחרת תמיד יהיה לי ספק והאמונה תהיה רעועה... זהו טעם הקרבנות. קראתי על זה מספר טעמים אך כל טעם נראה לי שאינו מספיק. 1. אחד מטיעוני הרמב"ם הוא, שהטעם הוא בגלל שבאותה תקופה הייתה עבודה זרה, וכדי לא לעשות את המעבר לתורת ישראל קָשֶה כל כך, יש את עבודת הקרבנות רק שהיא עבור האלוהים בלבד ולא לאלילים. אם זה הטעם הנכון, אז למה כשייבנה בית המקדש השלישי נמשיך בעבודת הקרבנות? ולמה זה אחד משלושת הדברים עליהם עומד העולם? 2. טיעון נוסף הוא, שדרך הקרבת הקרבן, מתקרב האדם לה´. למה אי אפשר להתקשר לה´ דרך תפילה בלבד? זה בהחלט דבר שיגרום לי להתקרב יותר לה´ מאשר לשרוף חיה... (תקן אותי אם אני טועה שהקרבת קרבנות אינה נשמעת מושכת במיוחד. וכל מה שאני אומרת הוא לא מתוך זלזול, אני באמת ממש ממש דואגת שלא אמצא תשובה שתניח את דעתי..) 3. טיעון נוסף - כפרה עבור אדם שחוטא. הקרבת קורבנות שבסופו של דבר המקריב אוכל מן הקרבן, פחות מטרידה אותי. אבל כשההקרבה היא בשביל לכפר על דבר שאדם מסויים ביצע - למה?! אם האיש פשע במזיד, הוא לא צריך להקריב קרבן, נכון? על מנת שלא יתחיל נוהג של להרביץ לשכן ולכפר, לשדוד בנק ולכפר, לרצוח ולכפר וכו´ (זה טיפה מניח את דעתי) אבל אם הוא חטא בשוגג - הרי זה היה בשוגג. הוא לא התכוון. אז א´ - למה הוא בכלל צריך לכפר - למה לא להתפלל לסליחה ושיִיסָלַח כי כוונותיו היו טובות, וב´ - אם זה היה כל כך נורא והוא עד כדי כך אשם גם אם שגג כי הייתה זאת התרשלות - למה יצור אחר, שלא קשור אליו בכלל, צריך לעלות באש? בבקשה תסביר לי כבוד הרב כי זה מכניס אותי לפאניקה. 4. קבלת הנבואה - לא הבנתי כל כך את הטעם של הכנה לקבלת הנבואה.. לכן לא אשאל על זה כלום. 5. להלן מספר ציטוטים מאותו אתר שממנו לקחתי את הטיעונים לעיל: שמואל א´ ט"ו כב: "וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל הַחֵפֶץ לַה´ בְּעֹלוֹת וּזְבָחִים כִּשְׁמֹעַ בְּקוֹל ה´ הִנֵּה שְׁמֹעַ מִזֶּבַח טוֹב לְהַקְשִׁיב מֵחֵלֶב אֵילִים" ישעיהו א´ יא: " לָמָּה-לִּי רֹב-זִבְחֵיכֶם יֹאמַר ה´ שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים לֹא חָפָצְתִּי" ישעיהו ס"ו ג: "שׁוֹחֵט הַשּׁוֹר מַכֵּה-אִישׁ זוֹבֵחַ הַשֶּׂה עֹרֵף כֶּלֶב מַעֲלֵה מִנְחָה דַּם-חֲזִיר מַזְכִּיר לְבֹנָה מְבָרֵךְ אָוֶן גַּם-הֵמָּה בָּחֲרוּ בְּדַרְכֵיהֶם וּבְשִׁקּוּצֵיהֶם נַפְשָׁם חָפֵצָה." ירמיהו ז´ כא-כב: "כֹּה אָמַר ה´ צְבָאוֹת אֱלֹקי יִשְׂרָאֵל עֹלוֹתֵיכֶם סְפוּ עַל-זִבְחֵיכֶם וְאִכְלוּ בָשָׂר: כִּי לֹא-דִבַּרְתִּי אֶת-אֲבוֹתֵיכֶם וְלֹא צִוִּיתִים בְּיוֹם הוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם עַל-דִּבְרֵי עוֹלָה וָזָבַח" הושע ו´ ו-ז: "כִּי חֶסֶד חָפַצְתִּי וְלֹא-זָבַח וְדַעַת אֱלֹהִים מֵעֹלוֹת" מתוך הציטוטים, זה די נשמע כאילו אלוהים אינו מעוניין כל כך בקרבנות. אז למה יש חומש שלם שמוקדש לכך? לסיכום - חלק מהאנשים שעונים על שאלות בנושא, טוענים שזו התייפיפות ושאנשים דואגים לחיות יותר מלבני אדם. אבהיר שאיני דואגת לחיות יותר מלאנשים אבל כל כך קשה לי להתחבר להקרבת קרבנות! זה נשמע כל כך רע וכל כך נוגד את המוסר שעליו מלמדת התורה. או שבאמת אין טעם, או שהטעם מוסתר מעיני רוב האנשים מכיוון שמסיבה כלשהי לא כל אחד צריך לדעת. בבקשה כבוד הרב, אם זה דבר שכדי להבין אותו לעומק - לא מספיק לקרוא תשובה של עמוד, הפנה אותי למקום המתאים שאליו אלך ואלמד מהו טעם הקרבנות. זה מאוד חשוב לי וזה עמוד שיהיה חלק מהבסיס עבורי לאמונה חזקה.

תשובה

בס"ד
שלום וברכה,
קודם כל, ישר כח על התקרבותך ליהדות. זוהי הבחירה בחיים.
חשוב לציין שמזה אלפיים שנה הקב"ה החליף את עבודת הקורבנות בעבודת התפילה, ואפשר לומר שבדורות האלה בהם הנפש חלשה ורחוקה מעבודה מעשית - הקב"ה התאים עבור נפשנו את עבודת התפילה במקום עבודת הקורבנות. אז אם אדם בדורנו מרגיש שאינו מתחבר נפשית לעבודת הקורבנות - הרי זה טבעי לחלוטין לפי הדור, ולכן אין הקב"ה מטיל עלינו עבודה זו, אלא את העבודה המתאימה לנפשנו בדורות האלה, והיא עבודת התפילה.
טעם הקורבנות הוא אכן טעם נסתר, ויתכן שקשור בחלקו גם בתורת הגלגולים (בני אדם שנשמותיהם מתגלגלות לעיתים בבעלי חיים בתור תיקון אחרון במקום הגהנום). כך לדוגמה, "פרה אדומה" נחשב לדין שהטעם שלו נסתר אפילו מחז"ל.
יש סודות בבריאה, אך עלינו לזכור שהקב"ה הוא אשר ברא את בעלי החיים, ואותנו כמובן, והוראות היצרן שנתן מתואמות לחלוטין לבריאה.
אחד הדברים המדהימים ביותר שקראתי בנושא גלגל החיים, היתה העובדה שפילים נהרגים כל הזמן באפריקה - על ידי אריות ונופלים בביצות - אך אם לא המיכשולים הללו שמדללים את אוכלוסיית הפילים, היו הפילים מחסלים את כל מאגר המים של אפריקה וגוועים ברעב בעצמם, עד שאפריקה היתה הופכת ליבשת שוממה בלי יצור חי אחד!
כלומר אפילו מה שנראה לנו כמו טבע "אכזרי" וחסר הסבר, מורכב למעשה בתיאום והרמוניה לשלום כולם. עלינו לסמוך על הוראות היצרן של הקב"ה גם כשאיננו מבינים אותם, אחרת נוכל להביא על עצמנו חורבן ממקום שלא חשבנו עליו אפילו.
איננו יודעים כיצד יראה העולם כשיבנה בית המקדש השלישי, כמה נהייה אנו רוחניים, ומה ישתנה בעולם. מה שבטוח זה שנודה על השינוי שיתחולל בעולם, ושכל מה שנצטווה בו יתאים ליכולתנו הרוחנית והנפשית.
הרמב"ם מציג טעמים שונים למצוות, ולפעמים מספר טעמים לאותה מצווה. ויש לשאול מדוע עובדי אלילים נקשרו לעבודת הקורבנות אם הקב"ה לא טבע זאת בנפש האנשים בימים ההם? והיו שהקשו עוד על טעם זה, כי התורה מספרת לנו שקין והבל עסקו בקורבנות, וזה היה בשחר האנושות.
כתבת: "למה יצור אחר, שלא קשור אליו בכלל, צריך לעלות באש?" - אך מעולם לא שרפו על המזבח יצורים חיים. היהדות אפילו אוסרת לחתוך איבר מן החי. לפי התורה גוי שחותך איבר מבהמה חיה - חייב מוות. עד כדי כך התורה מתייחסת לצער בעלי חיים, ואוסרת את האכזריות. היהדות היא למעשה הדת היחידה בעולם שקבעה מוות לאדם בגלל אכזריות לבעל חי.
גם הציטוט שהזכרת מהנביא אינו אומר שהקב"ה לא מעוניין בעבודת הקורבנות, אלא שאינו מעוניין בו במקום הלב הטוב והתפילות שלנו. אך כשזה בא ביחד, זה המצב האידיאלי לעבודת השם.
קורבנות נועדו לקרב את האדם לקב"ה בדרך שאי אפשר להשיג על ידי תפילה - כי היא גורמת לחרטה גדולה על החטאים שלנו, ולהתייחסות מאוד כבדה ורצינית למעשינו בעולם. כשאדם מקריב קורבן על חטא הוא רואה בדם כפרה לחטאו, ונראה לי שהעוצמה הויזואלית משפיעה בעצמה על רוחו ונפשו ביחס למצוות - שהן נצח נצחים.
העולם הזה הוא רק עולם חומרי, קליפה, בפני העולם האמיתי. יש מעט מאוד דברים בעולם הזה שמסוגלים לתת לנו תחושת כבוד ויראה, ואחד מהם הוא ללא ספק השחיטה.

"שוגג" הוא לא סתם מי שטעה טעות תמימה, אלא מי שיכל לדעת ולא בדק, מה שאנו מכנים כיום בשם "רשלנות". אנשים נהרגים בגלל רשלנות בשוגג, ואפילו משחק תמים.
אם נחשוב על זה ברצינות, "עבודת הקורבנות" אינה שונה משחיטה רגילה. אנו אוכלים תרנגולות ובהמות בכמויות אדירות בישראל, והם נשחטים בתורות בין אם אנחנו רואים את זה בעיניים או לא... האם המצב היה באמת כל כך שונה אם היינו אוכלים את הבשר רק אחרי שהיינו רואים את השחיטה שהתבצעה בפועל? האם כאשר את והילדים שלך אוכלים בשר מבלי לראות את השחיטה, זה הופך את "עבודת הקורבנות" הקטנה של השוחט המתעסק עם הדם - לפחות קיימת?
אנו האנשים החיים בעידן המאה עשרים מאוד מזוייפים. כולם אוכלים בשר, כל שבוע ולפעמים גם מידי יום. ערמות של בעלי חיים נשחטים לפי התור - אך אנחנו אנשים "יפי נפש" ולא רוצים לדעת ולא רוצים לראות... בני האדם בעבר לפחות היו אנשים הרבה יותר אמיתיים מאיתנו, הם ידעו בדיוק מה יש להם בצלחת ומה הם אוכלים. כשהם היו מבצעים את עבודת הקורבנות הם בסך הכל עסקו במה שגם היום עוסקים בו לפי מיליונים - רק שהם לא הסתירו את זה. להיפך, הם היו נמצאים עם הבהמה ברגעיה האחרונים ורואים בדיוק מהי חשיבות האדם וחומרת מעשיו בבריאה.
:דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה