חברה והשקפה

חרדים מתקציב המדינה לעומת סטודנטים

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום הרב, ראיתי את הפירוט המלא בתשובתך כמה מקבלים תלמידי ישיבות וכו רציתי להזכיר שאברכים לומדים במשך כל החיים זאת אומרת מימון לכל החיים, ואילו סטודנט (ששירת בצבא) ממוצע לימודים הוא 3 שנים ולאחר מכן הוא יעבוד וישלם מיסים ומיותר לציין שכל מדינה מתוקנת מקצה סכומים גדולים בהרבה לסטודנטים ברמה בינלאומית הסכומים נמוכים לעומת אברך שאמור ללמוד כל החיים. שאלתי היא לאורך כל הגלות וגם כיום יהודים בחו"ל יראים וחסידים עובדים למחייתם ואילו בארץ נוצר מצב של חובה ללמוד? ברור שערך התורה הוא יקר מאוד וחשוב עד מאוד אבל מהיכרות אישית רק חלק מסויים באמת מסוגלים ללמוד במשרה מלאה וברמה. למה שכל האברכים שלא בנויים ללמוד וחלקם מעוניינים לעבוד ולתרום לא יכולים לשרת ביחידות חרדיות? כמו כן מעטים האנשים בדור זה שמוכנים לחיות על לחם וחלב שאלתי לא נועדה לקנטר חלילה אלא אולי להבין מה עמדת הרב האמיתית והפנימית לפי היהדות (שהרי עם ישראל תמיד נלחם פיזית במלחמות לאורך כל ההיסטוריה) בנושא בברכה.

תשובה

שלום וברכה

לא כל כך הבנתי את שאלתך. גם עירבת את שאלת היציאה לשוק העבודה יחד עם שאלת הגיוס שאין כל קשר בין השניים.

אכתוב כמה נקודות ואקווה שהדברים יבוארו.

כל מי שלא יכול להתקיים מלחם ומים וחפץ בתענוגות העולם, אכן יוצא לעבוד ולהתפרנס.

כל מי שאינו לומד כראוי אכן יוצא להתפרנס, אין כולל שמחזיק אברכים שאינם לומדים ברצינות .

רוב האברכים לא מקבלים מימון לכל החיים מלבד אלו שיוצאים מהישיבה ללמד תורה או לשאר תפקידי הדת כרבנים וכדו'. רק מעטים יחסית זוכים ללמוד כל ימי חייהם. אלו הלומדים כל החיים הם חיילי הקבע של עם ישראל הלומדים כל חייהם ובחרו להקריב את כל תאוות העולם הזה כדי להגיע לקרבת אלוקים הם מהקדושים אשר בארץ המה וחובה על הציבור לפרנסם וכמבואר בדברי הרמב"ם  הלכותשמיטה ויובל פרק יג

הלכה יב
ולמה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו מפני שהובדל לעבוד את י"י לשרתו ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים שנאמר יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל, לפיכך הובדלו מדרכי העולם לא עורכין מלחמה כשאר ישראל ולא נוחלין ולא זוכין לעצמן בכח גופן, אלא הם חיל השם שנאמר ברך י"י חילו, והוא ברוך הוא זוכה להם שנאמר אני חלקך ונחלתך.

הלכה יג
ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני יי לשרתו ולעובדו לדעה את יי והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה י"י חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד עליו השלום אומר י"י מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי. עכ"ל.

כמי שגר לשעבר בחו"ל מעיד אני לפנייך שגם בחו"ל ישנם רבים שזכו לשבת וללמוד ובני הקהילות הם אלו שמפרנסים אותם מתוך הערכה לתורה וללומדיה.

עצם לימוד התורה של היחיד מעלתו גדולה לכל עם ישראל ולכל העולם כולו.

שאלת הגיוס

כל זמן שהאדם לומד תורה הוא מגן על הארץ יותר מכולם וללא בני הישיבות לומדי התורה לא היינו יכולים לעמוד במלחמות ישראל כאן בארץ הקודש. אין כל ראיה מזמנים עברו בעם ישראל שהיו חיילים צדייקם מאחר וכפי המבואר בגמרא היו על כל אלף חיילים צדיקים שלחמו באוייב עוד אלף חיילים שלמדו תורה וכיום עדיין לא זכינו לכך שיהיו לומדי התורה שווים כמתגייסים.

כאשר מישהו בחר שלא ללמוד אכן אילו היה מקום בצבא שמתאים ליהודי שומר מצוות בוודאי שמצווה עליו להגן על רצינו הקדושה כפי הצורך האמיתי אבל כיום עדיין לא השכילו ראשי הצבא להכין תשתית לכך והם אינם רוצים כלל שהחרדים יתגייסו ועלכן מספר המתגייסים החרדים מועט, גם כאשר האברך מסיים את חוק לימודיו הצבא אינו מעוניין לגייסו מאחר ואינו יכול לספק לו את הנזקק לחייל חרדי.

אם יש צורך בעוד הבהרות נא לכתוב לי ואענה לך.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה