שאל את הרב - כללי

פרשת חוקת

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד כבוד הרב שלום, בפרשת חוקת מדובר על כך שמשה לא שמע לציווי הבורא שאמר לו לדבר עם הסלע ואז יצא מים ובמקום זאת הוא היכה בסלע. מדוע משה לא שמע בקול ה´ ? בנוסף על כך משה אומר לעם:"נוציא לכם מים"(פרק כ´ פסוק י´)- יש לתמוה על דבריו של משה וכי הוא ואהרון יוציאו מים?הרי הקב"ה הוא יוציא את המים - מדוע משה אומר כך? תודה.

תשובה

שלום רב!

שאלות טובות.

רש"י מפרש: לפי שלא צוה המקום [ה'] להכותו אלא ודברתם אל הסלע, והמה דברו אל סלע אחר ולא הוציא, אמרו שמא צריך להכות כבראשונה, שנאמר והכית בצור, ונזדמן להם אותו סלע והכהו:

2. אכן כתב רבינו חננאל והסכים אליו רמב"ן, שהקפדת ה' היתה על אשר אמר נוציא לכם מים, ולא אמר יוציא לכם, שמזה טעו ישראל וחשבו כי הם בחכמתם עושים את המעשה, כי לא היה להם רמז כי ה' הוא העושה הנס, ולזה הקפיד ה' ואמר לא האמנתם בי להקדישני וגו':.

האור החיים הקדוש מקשה על כך
 ואני טוען  הלא ידוע היה משה לשלוחו של מקום, וכל מעשיו הנם בכח האל,......הלא תמצא בפרשת בא אל פרעה שאמר הכתוב (שמות יב כא) ויקרא משה לכל [זקני] ישראל ויאמר אליהם משכו וקחו וגו', ולא אמר בשם ה', כי ודאי הדבר ידוע הוא, כי הוא שלוחו של מקום ועוד במה שלפנינו, מוכרח היה לומר נוציא לכם, להיות כי הם המוציאים בדיבורם או בהכאתם, שה' נתן ההוצאה בידם:

ברכה והצלחה,

יעקב משה 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה