הלכות ומנהגים

הלכות לשון הרע בעבודה

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לרב שלום, סליחה שאני שואלת הרבה שאלות בעניין שמירת הלשון פשוט נושא זה יקר וחשוב לליבי ולכן אני רוצה לדעת אם העינינים הבאים הם לשון הרע? 1.2 תלמידים בכיתה שאני מחנכת רבו ואז הוצאתי אותם מחוץ לכיתה כדי שירגעו ואז המנהל עבר במקום וראה את 2 התלמידים בחוץ ואז הוא נכנס לכיתה ושאל אותי למה הם בחוך אז אמרתי לו שאני הוצאתי אותם כי הם רבו (אציין שבעוונותי ספרתי בטעות לפני כל הכיתה)ואז המנהל ביקש מהם שיתפיסו ויבקשו סליחה אחד מהשני האם היה מותר לי להגיד למנהל את הסיבה שהוצאתי אותם? 2.האם מותר לספר לחברות כי יש משהי שנסעה לחו"ל או שזה לשון הרע מכיוון שהיא נסעה לטייל ולא ל3 המטרות שאותם התירה התורה? 3.האם מותר לחברה לספר לי (חברה לא מצוות המורים,אלא חברה העובדת בביה"ס אחר) שבכיתה בה היא עובדת התלמידים בכלל לא היו מתפללים וכיום ברוך ה´ התפילה אצלם יוצאת ממש מעומק הלב אציין כי אני מכירה חלק מתלמידיה? 4.אותה חברה ספרה בפורום גם כי היא עובדת עם מורה למרות שלא ציינה את שמה הבנתי מתוך הרמזים במי מדובר ואז היא ספרה כי אותה חברה שהיא עובדת איתה למרות כל העזרה שהיא נותנת לה לעולם היא לא תפרגן לה והיא רוצה ממש להעיר לה על כך ,ברגע שהיא ספרה זאת לא השתתפתי בשיחה לא היתה לי אפשרות לעזוב את המקום או להעביר נושא לכן התעסקתי בקריאת הודעות בפלפאון אבל למרות זאת שמעתי את השיחה ואז גמלתי בליבי החלטה שאינני מקבלת את הדברים של אותה חברה ואולי אותה חברה החסירה פרט שהיה נותן את התמונה אחרת או משדהו כזה האם חטאתי בחטא לשון הרע?אציין שאני מתחרטת מעומק הלב על כך ששמעתי לשון הרע או שאני שומעת ואין באשפרותי ללכת או לשנות נושא כמו במקרה הנ"ל

תשובה


שלום רב!

שאלות טובות;

מותר לך להגיד למנהל את הסיבה שהוצאת אותם, מפני שהיינו התפקיד שלו, לפקח ולהשגיח ולחנך כל התלמידים אשר בחסותו.

מותר לספר לחבירות כי יש מישהי שנסעה לחו"ל, כי אפשר לומר שאינך יודעת כל מטרותיה בנסיעתה, ובאמת אי אפשר לדעת כל מטרותיה.

מותר לחבירה לספר לך שבכיתה בה היא עובדת התלמידים בכלל לא היו מתפללים בכלל וכיום ב"ה התפילה אצלם יוצאת מעומק הלב ממש, לפי שכן הוא דרך לימוד וחינוך תלמידים בכל מקום, ואין כאן לשון הרע אלא לשון הטוב, שהם משתפרים מאוד.

 אפשר שיש תועלת בשמיעת סיפורה על מורה שלא מפרגנת לה, אם למשל ייצא לך לשוחח פעם עם מורה ההיא, תוכל אולי להעיר לה ובנחת, שאולי כדאי לה להתחיל לפרגן קצת וכו', בלי כמובן לספר מה ששמעת עליה וממי.

הצלחה וברכה;

יעקב משה  


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה