שאל את הרב - כללי

דינה בת יעקב

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לרב. שמעתי הרצאה על דינה בת יעקב ורציתי לשאול מספר שאלות: א. הרב פתח לגבי "וה´ ברך את אברהם בכל" ( לגבי פירוש הרמבן - "בת" מלשון מידה שלמעשה לא הייתה לו בת אלא מידת הכוליות ) - שמעתי דרש לגבי פרשת חיי שרה "ויבא אברהם לספד לשרה ולבכתה" - הכ´ קטנה - שהייתה לו בת שמתה אותו היום. נמצא שהייתה לו בת. ( לא מצאתי מקור למדרש ) - ואם נאמר לא ביתה של שרה אמנו מה הקשר בין פטירת הבת לפטירת שרה? ב. רש"י מביא שיש הגורסים שעם כל אחד מהשבטים נולדה תאומה. - אם כך היו בנות נוספות - אז מה ייחודה של דינה? ואם נאמר שנולדה לבדה ללא תאום. האם זה מספיק כדי לאמר שהיא זו שתשלים שבט ה 13 ולא אחרת? ונתעלם לכאורה מהן ( בייחוד אם נאמר שנשאה דינה לשמעון יצא שהיא נשאה לשבטים כמו כולן? ) ג. איך נוכל לאמר שהשבטים רצו להרוג את בת דינה ויעקב הצילה? האם לא נחשבה "יהודיה" למרות הכל, וגם אם לא. על מה יתבססו השבטים להורגה? תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

א. בתורת משה להחתם סופר [חיי שרה ד"ה ויבא] כתב, דבבבא בתרא (טז ע"ב) וה' ברך את אברהם בכל [להלן כ"ב, א'],בת היתה לו אלא שמתה ובכל שמה, וכל זמן ששרה חיה לא הרגיש בחסרונה, אבל כשמתה שרה הרגיש ג"כ בבת, ואם ניקח כ"ף מן ולבכתה נשאר ולבת"ה. ובדרוש שמואל כתב עפי"ז דבמדרש [הובא במנחה בלולה בפסוק ולבכתה] איתא דבתו של אברהם מתה ביחד עם שרה, וכתב ולבתה כנ"ל.

ב. דינה היתה אמורה להיות אחד מהשבטים כמבואר
רש"י על בראשית פרק ל פסוק כא
(כא) דינה - פירשו רבותינו שדנה לאה דין בעצמה אם זה זכר לא תהא רחל אחותי כאחת השפחות והתפללה עליו ונהפך לנקבה (ברכות ס'):

 בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה