תורה ומדע

אמיתות התורה ואמירת הלל

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב אני בחור מאמין ואיני צריך הוכחות לכך שיש בורא לעולם כיוון ניתן להוכיח מדעית שאין שום דרך אחרת להווצרות כדור הארץ ללא בורא. בהמשך לשאלתי ברצוני לציין שמתוך מה שכתוב בתורתנו הקדושה ניתן גם להבין שהיא אמת על ידי מה שכתוב בה...למשל סימני הטהרה או כל דג שיש לו קשקשת חיב להיות לו סנפיר שהרי לא ייתכן שבן אנוש כתב כאלו דברים מוחלטים כי עד ימינו מוצאים זנים חדשים של דגים שלא נתגלו עד היום אלא הכרח שמי שברא את העולם הוא היחיד שיכול ללדעת מה הוא ברא..השאלה שלי היא אחרת כיצד ניתן להוכיח שספרי התורה המצויים בידינו הם בדיוק של אחד לאחד של ספר התורה שניתן לנו בהר סיני שהרי לוחות הברית גנוזים עד לבוא משיח...איני יודע מהו ספר התורה הכי עתיק שנתגלה אי פעם אבל יכולה להיות מציאות שבה מרגע שנגנזו לוחות הברית עד שנתגלה הספר תורה הכי עתיק שיש חלו שינויים בספר התורה ...אולי קטנים אבל בכל זאת שינויים? הרי אם לוחות הברית היו קיימים השאלה לא הייתה קיימת בכלל...אני רוצה תשובה מדעית וחותכת לזה שספר התורה שנמצא בידינו כבר אלפי שנים הוא בשלמות הספר שניתן בהר סיני ללא שינוי כלל...זה מוביל אותי לשאלה השניה לגבי תורה שבעל פה שכשמה כן היא ניתנה בעל פה למשה בהר סיני...הרי ידוע שרבי יהודה הנשיא העלה אותה על הכתב אחרי שנים שהיא הועברה מדור לדור בעל פה.איך ניתן להוכיח בצורה אבסולוטית ומדעית שזו אותה תורה הרי מדובר בסופו של דבר בבני אנוש שיכול להיות שברבות הדורות חלו תוספות או המידע שעבר מדור לדור על ידי אנשים הובן לא נכון ? שוב אני חוזר ואומר אני יהודי מאמין בבורא עולם אבל רוצה הוכחה מדעית מדוע אני צריך לשמור שבת על פי ההלכה שהועברה בעל פה מדור לדור? מדוע אני איני יכול לנהוג עם הרכב בשבת ולנפוש כי זו המנוחה האמיתית שלי? אולי בורא עולם בכלל לא דורש ממני זאת וזו מסקנה שהסתלפה במשך השנים כי זו תורה שהועברה על ידי אנשים בשר ודם עד שהועלתה על הכתב? ברגע שאני אקבל הוכחה מדעית לשתי השאלות האלו אז תנוח דעתי אשמח מאד לקבל תשובה ברורה ולא משתמעת לשתי פנים ..תשובה מדעית ולא דתית בתודה מראש

תשובה


שלום רב!

שאלות טובות ודברי טעם;

אחד הספרים המפורסמים המתעסקים בשאלות אלה ועוד, הוא ספר הכוזרי למשורר הספרדי הגדול רבי יהודה הלוי ז"ל. שם מבאר בין השאר, שבאמת התורה הקדושה נתנה הסמכות לחכמי ישראל שבכל הדורות לקבוע דינים והלכות, כמו בפרשת שופטים (ח) כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין דָּם לְדָם בֵּין דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְיָ אֱלֹהֶיךָ בּוֹ:
(ט) וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט:
(י) וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר יְיָ וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ:
(יא) עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל:
(יב) וְהָאִישׁ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה בְזָדוֹן לְבִלְתִּי שְׁמֹעַ אֶל הַכֹּהֵן הָעֹמֵד לְשָׁרֶת שָׁם אֶת יְיָ אֱלֹהֶיךָ אוֹ אֶל הַשֹּׁפֵט וּמֵת הָאִישׁ הַהוּא וּבִעַרְתָּ הָרָע מִיִּשְׂרָאֵל:
(יג) וְכָל הָעָם יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ וְלֹא יְזִידוּן עוֹד: ס ועוד מקומות בתורה.

ודאי שחכמי ישראל סומכים על קבלתם במסורת ועל לימודם, אך יש להם רשות מהתורה להורות, להכריע ולפסוק. בכן, גם אחרי שאנחנו מאמינים בהעתקה המדויקת של תורה הכתובה והמסורה, היינו התורה שבכתב ושבעל פה, הרי למעשה אנחנו מחויבים בקיום מצוות והלכות מצד הסמכות של חז"ל וממשיכיהם אשר בכל הדורות. ממילא, שאלת אמינות דיוק המסורת, משנית היא, מאחר שבכל מקרה מצווה עלינו לשמוע דברי חכמים.

וכל זה הוא מלבד העובדה שחכמי הדורות הקימו מפעל ומנגנון מיוחד לשמר דקדוק כל אות שבתורה, והיינו ה'מסורה' הנדפס בצידי החומשים הישנים, ויש שם מסורה הגדולה והקטנה, ונתחברו ספרים שלמים במקצוע זה. 

וכן התורה שבעל פה, הרי הספרות התלמודית מלאה היא במחלוקות תנאים ואמוראים, אשר כל מגמתם ומטרתם לברר אמיתת דקדוק קבלתם מסיני, ומאות ואלפים ורבבות מחכמי ישראל עם תלמידיהם בכל הדורות התעסקו בזה, והיו מכריעים ספקות לפי הרוב הגדול, ככתוב בתורה הקדושה: אחרי רבים להטות.

ברכה והצלחה;

יעקב משה

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה