שבת

חילול שבת ללא כוונה

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, מזה יותר מחציא שנה התחזקתי בשמירת שבת אני גרה עם משפחתי ואני שומרת לבד,רק לפני כמה שבועות דיברתי עם הוריי על עניין של חימום אוכל בשבת (הוריי היו מתעסקים עם התנור והמיקרו ואני הייתי אוכלת) לאחרונה דיברתי עם הוריי על העניין וביקשתי להשתמש בפלטה (בעצת הרב בהידברות שעזר לי מאוד) על אף שידעתי שזה יביא עוד הפעם לויכוח ולמתחים ובאמת בהתחלה היו קצת ויכוחים והתבקש שאני היחידה שתחמם אוכל בפלטה והם מהתנור או מהמיקר (מה שלא קרה כלל) ב"ה היום אנו מורגלים לחמם אוכל בפלטה. בשבת האחרונה אימי ניגשה אליי בחיבה והודתה לי על זה שעזרתי בערב שבת כשהיא עבדה-למרות שאני מורגלת כל ערב שבת ואף לפני לסדר ולהכין לכבוד שבת-היה ניכר יותר אחדות ביננו ב"ה, אך לקראת שבת יצא שהיינו קצת בלחץ הדלקנו נרות שבת ביחד כמה דקות לפני ולאחר הברכה אימי שמה לב ששכחנו לכבות את התנור לא ידעתי מה לעשות מאוד התאכזבתי וכן גם אימי ואבי התלבטו. חשבתי בהתחלה להגיד לאחי לכבות את התנור שכן הדלקנו נרות כמה דקות לפני הזמן אך הוא ענה אמן על הברכה ולכן גם הוא קיבל את השבת, בסופו של דבר אימי כיבתה והם אמרו שזה ללא כוונה כך שאוכל לאכול. ובאמת אכלתי משום שחשבתי שהאוכל היה כבר מוכן לפני, בכל זאת חשבתי על זה אחרי האם זה בסדר עם זאת השתדלתי לא לבוא לידי צער בשבת,האם זה בסדר? וכן מה עושים באמת במקרה ששוכחים להכין מראש (בעניין התנור-אי אפשר היה להשאיר אותו דלוק לכל היום לדעתי)? אך זה לא הכל לאחר מכן הלכתי לחדר ראיתי תמונה שלי על השולחן (כנראה אחותי הוציאה משהו מהמגירה והשאירה זאת על השולחן)לא ידעתי האם מותר לגעת ולהכניס אותה פנימה בסופו של דבר הכנסתי למגירה. לאחר מכן כשניגשתי לשירותים לא יודעת מה קרה לי יצא שהדלקתי אור וכיביתי ישר-אני יודעת שזה מוזר אך זה לא קרה לי כלל מאז שהתחלתי להתחזק בשמירת שבת ואני לא יודעת איך היד שלי בכלל הגיע להפעיל את האור. כ"כ התאכזבתי וחשבתי, לא הרגשתי טוב בעקבות החילול. לפני שינה אמרתי כמה פרקי תהילים וביקשתי סליחה מאלוקים ואף קיבלתי על עצמי בלי נדר להשתדל לקבל את השבת בנחת וללמוד את הלכותיה ע"י שאקנה ספר שמפרט את הלכות שבת,אך עם זאת הרגשתי רע ומאוכזבת שאיכזבתי אולי את הקב"ה,חשבתי אולי השמירה שלי לא נחשבה וכל מה שביקשתי בתפילותיי מהאל אולי הכל ירד לטימיון? למרות החרטה שעשיתי לפני שינה כשקראתי את פרקי התהילים וקיבלתי על עצמי ללמוד את ההלכות השבת ולהשתדל להקפיד שהכל מוכן לפני שבת, האם זה נחשב? האם איכזבתי את בורא עולם למרות שהחילול היה ללא כוונה ומה עליי לעשות בעקבות כך על מנת לדעת שאלוקים מחל,זה נורא חשוב לי, אודה לתשובתך תודה מראש על הסבלנות

תשובה

שלום וברכה

א. אני שמח לשמוע על כך שהמשפחה קבלה את עניין הפלטה, בהבנה. ברוך ה'.

ב. בקשר לתנור שנשאר דלוק, יכולתם להגיד לאח לכבות. בנים לא נוהגים לקבל את השבת בהדלקה אף אם הם ענו אמן על הברכה.

גם אחרי שאימך כיבתה, האוכל מותר היה באכילה, כך שלא עשית שום דבר לא בסדר.

אם רואים במהלך השבת שהתנור נשאר כבוי, אין לכבותו על ידי יהודי, - אם הדבר בלתי נסבל, אפשר לאתר גוי ולרמז לו על התנור הדלוק.

ג. תמונה מותרת בטלטול - ובסדר גמור שהכנסת את התמונה למגירה.

ד. יש מליצים זכות כי הפעולה הספונטנית של הדלקת האור בכניסה לשירותים נחשבת ל"מתעסק" הגדרה הלכתית המסלקת את החילול שבת שבדבר. אולם אין זאת הדעה הכללית, והאדמו"ר מבעלזא זצ"ל היה מורה לקבוע שיעור קצר בהלכות השבת מדי פעם, בכדי להועיל שמעשה כזה לא יקרה, ולתקן את מה שהיה.

הסירי דאגה מליבך, והכניסי שמחה לליבך. טעויות כאלו של הדלקת האור בכניסה לשירותים קורים גם אצל שומרי שבת ותיקים, וצריך רק להתחזק ולעשות את ההשתדלות שהדבר לא יקרה. וכפי שקיבלת על עצמך קבלות מתאימות, וכיוונת לדעת גדולים.

אל תחמירי עם עצמך על טעויות. הרגשות התסכול והעצב על טעויות אינן רצון השם. עבדו את ה' בשמחה.

בהצלחה - מנשה ישראל

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה