תפילה וברכות

האם החיסרון של האדם טוב לו?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב בנימין שמואלי, באחת מתשובותיך שקראתי (כותרת השאלה היתה "תפילה לעומת אמונה שהכל לטובה") בסוף התשובה כתבת כך: "לפעמים החיסרון של האדם הוא אכן טוב אבסולוטי, ואף אם יתפלל רבות לא ייענה ועל כן אמרו חכמים שאסור להפציר בתפילה יותר מידי מאחר וכאשר התשובה מבורא עולם היא, לא, טובתו של האדם היא שיישלל ממנו דבר זה, ודוגמא לכך מצאנו אצל משה רבינו שהתפלל ולא נענה והסיבה לכך הייתה מאחר וכניסתו של משה לארץ ישראל הייתה מונעת את חורבן בית המקדש וכתוצאה מכך היתה נגרמת לכליית עם ישראל ח"ו." 1. איך אדם יודע אם הוא מרבה תפילה יותר מדי? אני אישית בחורה רווקה שכבר שנים מתפללת לזיווג, ועושה השתדלויות רבות. אני קוראת כל יום תפילה לזיווג, ובשבת תהילים לזיווג, וכמו כן השתתפתי בסבבים שונים של 40 יום (פרק שירה, שיר השירים, תהילים) הפרשות חלה, סגולות ומה לא. אולי אני מגזימה וצריכה להפסיק? 2. במקרה שבאמת אדם הגזים בתפילות וצריך להפסיק- אז הוא בעצם מאבד תקווה. נכון שהוא צריך להסתפק באמונה שהקב"ה עושה הכל לטובה ולשמוח על השגחתו, אבל בעצם הוא נידון לחיים שבסופו של דבר מצערים אותו, ואף ניטלה ממנו התקווה היחידה לשינוי מצבו- שהיא להתפלל לקב"ה שישנה את מזלו. האם אפשר שחולה יפסיק להתפלל לרפואתו ופשוט להשלים עם מצבו? האם רווקה צריכה להפסיק להתפלל ופשוט להשלים עם כך שכל חייה תהיה בודדה וכולם מסביב יבנו משפחות? 3. למה כניסתו לארץ של משה רבנו היתה מונעת את חורבן בית המקדש? 4. למה מניעת חורבן בית המקדש היתה גורמת לכליית עם ישראל ח"ו? סליחה על ריבוי השאלות.... ותודה רבה לפועלכם המופלא של כל הרבנים באתר הזה!!

תשובה

שלום וברכה

1. אין מקום להפסיק את התפילה לעולם, אבל צריך להוסיף את הפיסקה הנוספת שה' יעשה את הטוב בעיניו. אף אני מצטרף לתפילה שתזכי מהרה מהרה לזיווג הגון.

2. כנ"ל.

4. 3. מעשיו של משה רבינו קיימים לנצח ועל כן הבית המקדש לא יכול להיחרב. חורבן בית המקדש כיפר על עם ישראל ומנע את כליונם. אי חורבן בית המקדש היה מביא חלילה את העונש עם ישראל ואל על בית המקדש.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה