הלכות ומנהגים

איך מעשרים כסף?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב אנחנו זוג נשואים שנה ברוך ה´ אני עצמאי רציתי לדעת קצת בהרחבה איך מעשרים כמה ואיזה ניכויים יש לעשות ומה לגבי חוב שיש לי בערך 30 אלף שיורד לי כול חודש כבר תקופה האם יש להתחשב בכך פשוט אנחנו מבולבלים מאוד ורוצים לקיים תמצווה הזאת אבל לא יודעים מה הפרוצדורה תודה מראש

תשובה

שלום וברכה

מצווה להפריש מעשר מכל רווח שיש לאדם, וכפי שלמדו חכמים, מהפסוק (דברים יד, כב): "עַשֵּׂר תְּעַשֵּׂר אֵת כָּל תְּבוּאַת זַרְעֶךָ הַיֹּצֵא הַשָּׂדֶה שָׁנָה שָׁנָה". אמרו חז"ל (בספרי שם): אין לי אלא תבואת זרעך שחייב במעשר, אבל רווחים מריבית וסחורה וכל שאר רווחים מניין? תלמוד לומר "אֵת כָּל", שהיה יכול לומר הכתוב "את תבואתך" ולמה נאמר "אֵת כָּל", ללמדנו שצריך להפריש מעשר גם מריבית וסחורה ומכל דבר שאדם מרוויח בו.

וזהו שנדר יעקב אבינו בצאתו לחרן, שאם ה' יהיה עימו וישמור עליו ויתן לו לחם לאכול ובגד ללבוש - "כֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן לִי עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ" (בראשית כח, כב). היינו יפריש מעשר לצדקה.

החוסך כסף בתוכנית חסכון או קופת גמל, עליו להפריש מעשר מהכסף לפני שהוא מפקיד אותו בתוכנית החסכון. ולאחר שיגיע זמן הפירעון, יעשה חשבון כמה רווח ריאלי היה לו על החסכון, וממנו יפריש מעשר. כלומר את ההצמדה למדד לא יחשיב כרווח, אלא רק מהאחוזים שקיבל ב'היתר-עסקא' יפריש מעשר.

ואם לא הפריש מעשר מהכסף שהפקיד בתוכנית החסכון או קופת הגמל, אזי כאשר יפדה את כספו, יפריש מעשר מכולו. אולם לכתחילה צריך להפריש לפני ההפקדה, מפני שצרכי עניים ותלמוד תורה מרובים, ואין לעכב את מתן המעשר פדיון החסכון.

שאלה מי שהשקיע את כספו במניות או קרנות נאמנות, בחלקם הפסיד ובחלקם הרוויח, מקזזים את ההפסדים מהרווחים. וכל תקופה של כמה חודשים או שנה יש לערוך חשבון כללי, ואם בסך הכל הרוויח, יפריש מהרווח מעשר. ואם בסך הכל הפסיד, פטור מלהפריש מעשר. ורק לאחר שיכסה את הפסדיו ויתחיל להרוויח, יתחייב שוב בהפרשת מעשר כספים.

אם ההכנסות קטנות מההוצאות החודשיות בשל חובות שנקלע אליהם בעבר, תשלום החובות קודם למעשר כספים. אולם אם יכול גם לשלם את החוב וגם לעשר את הכסף שהרויח כעת, עליו לעשות כך.

והי"ת יעזור לברכת עשירות - בהצלחה, מנשה ישראל

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה