חברה והשקפה

שבת מול דמוקרטיה

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

איך שמירת השבת במדינת ישראל מסתדרת עם דמוקרטיה? למה אם יש דתיים שרוצים לשמור שבת, החילונים לא יכולים ללכת לקניונים ולבילויים מסויימים או לסוע בתחבורה ציבורית?איפה החופש מדת נכנס כאן?אם הדתיים רוצים לשמור שבת- שיהנו!בכייף.לא יפריעו להם. אבל שלא ימנעו מהחילונים דברים מסויימים!ואם נחדד את השאלה- מה מפריע לדתיים ששומרים שבת, אם חילוני נוסע באוטובוס ציבורי או מסתובב בקניון בשבת? (חוץ מהקטע שמפריע להם שאותו חילוני לא שומר שבת...הוא לא שומר שבת בכל מקרה!) למה חילוני-ששבת זה היום חופש שלו, לא יכול לנצל את יום החופש לדברים שהוא רוצה- בגלל שיש קבוצה של אנשים ששומרים שבת ומשום מה מפריע להם שמישהו מסתובב בקניון בזמן שהם אוכלים חמין... אשמח לתשובה מהירה ככל האפשר... תודה רבה!!!

תשובה

שלום וברכה

מלבד הרצון הכללי של כל יהודי המאמין בבורא עולם שכל בני ישראל ילכו בדרך ה', יש עניין מיוחד של שמירת הזהות היהודית במרחב הציבורי, שאל הלורד פיל את בן גוריון "רוב הנציגים היהודים שהופיעו כאן לא נולדו פה! אתם באים לבית שאדם נולד בו ואומרים: 'זה הבית שלנו'! באיזה זכות אתם תובעים בעלות על הארץ הזאת? יש לכם מסמכים?(קושאן) כמי שכנראה התכונן לשאלה זו, הרים בן גוריון בידו את התנ"ך וענה לו '' זה הקושאן שלנו" בן גוריון המשיך בפאתוס ואמר: לפני פחות ממאתיים שנה יצאו ראשוני המהגרים לאמריקה באנייה שנקראת 'מייפלאוור' זה היה יום גדול בתולדות אנגליה ואמריקה .האם מישהו יודע באיזה יום בדיוק יצאה הספינה? מה התפריט שאכלו על סיפונה? הלורד פיל גיחך במבוכה. אמר בן גוריון "לא חלפו מאתיים שנה ושום אנגלי או אמריקאי אינו זוכר את יום ההפלגה, ואת התפריט 'במייפלאוור. אבל כשאבותיי יצאו לפני יותר משלושת אלפים שנה ממצרים, שזו 'המייפלאוור' שלנו, יודע כל ילד יהודי בעולם באיזה יום בדיוק הם יצאו-בחמישה עשר בניסן. איך הם יצאו –בצקם על שכמם. הוא גם יודע מה אכלו-מצות. הוא יודע לאן הלכו ואיפה נדדו עד שנכנסו לארץ ישראל. כל זה בזכות הספר הזה:" התנ"ך"!!
לאחר מכן הוא נשאל על ידי עיתנואי ערבי הרי אתה לא שומר תורה, איך אתה מעיז לטעון על בסיס התורה שאתה בעצמך אינו מקיים. ענהו בן גוריון כל אחד בביתו יעשה מה שהוא רוצה איננו מתערבים בחיים הפרטיים של אף אחד אבל במרחב הציבורי של המדינה, השבת תישמר והמדינה תהיה בעלת זהות יהודית. 

ברגע שהציבוריות מתנהלת בחילוניות, אנו מאבדים כל זכות על הארץ.

יש עוד להאריך בנקודות נוספות בעניין אבל נסתפק כעת בזה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה