אמונה

שאלות בנוגע לפרשת שמות

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, יש לי 2 שאלות שמטרידות אותי לגבי פרשת שמות. מסופר שבתיה בת פרעה הלכה לרחוץ ביאור ורש"י מפרש שהיא הלכה לטבול לצורך גיור. שאלה ראשונה: מאיפה בתיה בת פרעה מכירה את היהדות? הרי התורה לא ניתנה אלא רק לאחר מעמד הר סיני וכו´... ומאיפה בני ישראל כביכול ידעו מושגים של תורה כמו שמסופר שעמרם רצה לגרש את יוכבד וכו´... הרי לא הייתה תורה. לא היו אנשים שיחזקו ובגלל זה מסופר גם שבני ישראל התלוננו כל הזמן וכו´ ומצד שני מספרים שהייתה להם אמונה בק"בה ולכן הם המשיכו להביא עוד ילדים לעולם למרות השיעבוד. אז באמת מאיפה בתיה הכירה את העניין של הגיור וכו´? אני יכולה להבין שהיא אולי רצתה להתמרד בפרעה אביה על הגזרה שלו אבל מאיפה הייתה לה זכות בכלל הרי היא הייתה גויה. חוצמזה לא היו מושגים של גויים- היו מושגים של עובדי אלילים ועבריים- צאצאיו של אברהם. שאלה שנייה- יש מפרשים שהנשים העבריות הלכו ללדת ביער מפני הסכנה שייזרקו את הזכרים לייאור ובטחו בקב"ה שהוא יגדל אותם-והוא אכן גידל וכו´... יש כאן סתירה- מצד אחד מספרים שבני ישראל התלוננו ובכו למשה ועוד רצו להישאר במצרים מהפחד לפני ים סוף- מצד שני מסופר שהייתה להם אמונה- ועוד קושייה- יוכבד הרי הייתה אשתו של גדול הדור שלהם- עמרם- אז איך היא כביכול שלחה את הילד בתיבה ולא הלכה ללדת כמו שאר הנשים ביער ולצפות שהוא ייגדל כמו כולם בחסדי השם. אם הרב יוכל להסביר לי את הסתירות הרבות שאני באמת איני מבינה... ואיך עמרם היה גדול דור? הרי לא הייתה תורה בכלל... לא היו מושגים של תורה.. היו רק שבע מצוות בני נוח מאיפה הם הכירו כל מיני מושגים של תורה? ואם הם היו כאלה צדיקים באמת מדוע הייתה גזירה על כל בני ישראל בעניין השיעבוד? הרי אין ייסורין ללא עוון. אני יכולה להבין שאולי היו רשעים שיש מפרשים שבשמיים לא ראו שייצאו מהם צאצאים של קדושה אז הם הושלכו לייאור וכו. אך למה הייתה גזירה על כל בני ישראל? הקב"ה לא רוצה רק להטיב עם עמו? הרי כולו חסד וצדק. אשמח לתשובה מופורטת על כל שאלה. ולא קישור. תודה רבה ויישר כוח גדול.

תשובה

 שלום וברכה

1. היהודים היו מוכרים במצרים והיו ידועים ככאלו שמאמינים בא-ל אחד. כמו כן היו להם מסורות מאבותיהם על מצוות רבות שגם הם היו נראים וידועים למצרים וביניהם טבילת נשים לנידתם כמבואר במדרש שהם היו עוקבים אחרי בנות ישראל לטבילה.

על כן כאשר בתיה החליטה שהאמת שיש אלוקים והבינה והשכילה שהדרך של אברהם היא נכונה היא רצתה לנהוג כמותם ועל כן הלכה לטבול כביכול להיטהר מהעבר שלה ולהתקרב לבורא עולם.

2. בני ישראל היו להם מגילות שכתבו להם אבותיהם וכן למדו הרבה מצוות שהאבות לימדו אותם על פי מה שהשיגו ברוח הקודש ועמרם היה נביא על כן היה מגדולי האומה.

רוב בנות ישראל אכן האמינו וילדו בשדה. אבל יוכבד הייתה חשובה מידי בת לוי בן יעקב ולא יכלה לנהוג בפחיתות כזו.

בני ישראל שהוכנסו ליאור היו גלגול של דור המבול ועל כן נידונו שוב במים והנה בהרחבה הסבר על גלות מצרים הדברים מבוארים היטיב בדברי המקובלים שלא ירדנו למצרים אלא שבעצם כולנו היינו שבויים בקליפת מצרים מכוח חטאו של אדם הראשון ויעקב אבינו ושבעים יוצאי חלציו ירדו להוציא אותנו משם ועל כן בוודאי עלינו להודות לבורא שגמל לנו טוב והוציא אותנו מהקליפות שאנחנו נפלנו לשם מכוח החטא.

ואעתיק את תמצית דברי האור החיים הקדוש בראשית מו' ג' 

אקדים אמרי קדוש הוא הרשב"י (ליקוטי תורה מקץ) ואנשי סודו, שאמרו כי טעם הגליות הוא לברר חלקי הקדושה המפוזרים בענפי הקליפה, וכי במצרים להיותה מלאה גלולים ושם תוקף הטומאה, שם היא שביית חלקי הקדושה הרבים והעצומים, כי לערך גודל הטומאה, יהיה בקרבה חלקי הקדושה, וזה היה מיום שחטא אדם הראשון שלטה שפחה רעה בניצוצי הקדושה והוסיפו לומר ז"ל (שם וישב) כי עם היוצא מארץ מצרים העומד על הר סיני הוא העם שהיה שבוי בתוך קליפת מצרים ואליו אמר משה נביא ה' ומי גוי גדול וגו' (דברים ד ח): וזה הטעם שמסכים ה' על ישיבת יעקב במצרים הוא לסיבת גוי גדול אשר הוא אבוד שם בקליפת מצרים, וצריך הוא להוציאו משם, וזולת ירידת יעקב אין תקוה לזה כי בעוצם קדושתו ישאב כל ענפי הקדושה אשר שם, מה שאין זולתו יכול עשוהו:

ולזה תמצא שאמרו ז"ל שלא מת יעקב אבינו עד שראה ס' רבוא יוצאי חלציו ואותם ס' רבוא נתענו שם אחר כך, ונצרפו בכור הברזל (מ"א ח נא) בעוני מצרים ויצאו מזוקקים,

ועוד כתבו בספרי המקובלים   בסוד אותם נשמות וז"ל השם משמואל

ונראה דהנה ידוע שישראל במצרים היו נשמות גבוהות מאד אשר ירדו למטה בקליפות באותן ק"ל שנה של אדה"ר ונתגלגלו בדור המבול ובדור הפלגה אך שם הוסיפו לחטוא ונתמרקו בגלות מצרים כמבואר בכתבי האריז"ל עכ"ל.

ובזה ביארו המקובלים את הסיבה שהטביעו את ילדי ישראל במצרים ביאור והיא היה לתיקון חטא דור המבול וכן הכניסו אותם לבנין לתיקון חטא דור הפלגה ולאחר מכן זכו להיתקן לגמרי.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פרשת שמותשאלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה