תורה ומדע

ליהודי וגוי יש אותו מספר שיניים?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

האם ייתכן שיש הבדל בכמות השיניים בפה של יהודי לפה של גוי?

אם כן, מה המקור לעניין זה?

תשובה

שלום רב!
שאלה טובה;
התשובה היא שיש אומרים לישראל יש ל"ב שיניים ולגוי ל"א (מדרש תלפיות), ובס' דרך שיחה הביא שיש רופא שיניים בארה"ב ששונא יהודים, וכשבאים אליו סופר השיניים, וכשמוצא ל"ב אינו רוצה לטפל.
הרבה רמזים נעימים נאמרו ע"ז, ולב"ן שיניים מחלב, וכל ערל ל"א יאכל בו, ואמרו פעם לפרש מה שאומרים בהגדה: אף אתה הקהה את שיניו, כיון שכפר הרי אינו יהודי לכן עוקרים לו השן הנותר.
אינני יודע אם מובדלות זו היא ממשית, או רק דרך רמז וסוד.
הצלחה וברכה,
יעקב משה

***

התייחסותו של הרב דניאל בלס לנושא, כפי שהובאה במאמר נפרד:

ראשית כל, ראוי לתקן ולומר ששאלות מסוג זה אינן בגדר שאלות ב"אמונה", ואינך צריך להבהל מהן. יהדותנו מבוססת על ההיסטוריה, על התגלות אלוקית בפני עם שלם במעמד הר-סיני (קרא את פרק ד' בספר דברים, והתחזק באמונה!), על מציאותו של בורא עולם והנבואות שהוכיחו שליטה אלוקית בהיסטוריה. על יסודות אדירים אלה - אף נושא מדעי לא יכול להאפיל. במילים אחרות, האמונה מבוססת על התגלות היסטורית בפני עם שלם, ולא על מספר השיניים שיש לגוי...

וכעת לנושא השאלה,

באף גמרא לא מוזכרת טענה על מספר השיניים שיש לגוי, וגם במדרשים לא נמצא מקור לכך. חז"ל לא טענו טענה זו, לפחות לא בספרות המוכרת. לאחר בירור, גיליתי שמקור השמועה הופיע לראשונה בספר שחיבר אחד מרבני איזמיר, רבי אליהו הכהן, לפני פחות מ-300 שנה. ספרו נקרא בשם "מדרש תלפיות", אך למרות שמו, הוא אינו מציג בספרו את הטענה הזו בתור עובדה, אלא בתור שמועה. יש המנסים לתרץ את דבריו בדרך מליצה, ואף באמצעות שימוש בגימטריות שונות.

אך לעניות דעתי, גם אם היה מדובר במדרש, ניתן למצוא תירוץ מדעי ופשוט מאוד לבילבול שלנו:

אלפי שנים לפני בוא התעשייה, היה לבני האדם שימוש בשיני הבינה מכיוון שהאוכל היה גס יותר, ודרש לעיסות רבות, במיוחד במדינות אסיה והמזרח. אך המאכלים במדינות אירופה היו רכים יותר, בעקבות זאת נוצרה לסת קטנה יותר בהדרגה, פחת הצורך בשיני בינה, עד שכיום שיני בינה עשויות להפריע ואף לדרוש עקירה. ואני מצטט: "כיוון ששיני בינה הן בדרך כלל האחרונות לבקוע, לעתים אין די מקום בלסת והן בוקעות חלקית, בעמדה מחוץ לקשת השיניים או נשארות כלואות בעצם" (שן בינה, ויקיפדיה).

התפתחות הלסת תלויה באיכות המזון ורמת החיים, ולפיכך ישנם גזעים ששיני בינה אינם דורשים אצלהם כמעט עקירה (שבטים אפריקאים לדוגמה), וישנם גזעים ששיני בינה דורשים עקירה (אירופאים, שכן הלסת התקטנה אצל בני אירופה).

מידע זה יכול להעלות את התיאוריה הבאה: רופאי שיניים אשר חיו באירופה לפני מאות שנים, עשויים היו לספור את שיני הבינה של יהודים ושל גויים, מצאו אצל הגויים האירופאים כ-31 שיניים (שכן האירופאים היו בעלי לסת קטנה יותר, כך שלעיתים שן בינה אחת מבצבצת בצד ימין של הלסת ולפעמים בצד שמאל), בעוד היהודים שהיגרו למדינות אירופה מאסיה, פיתחו לסת מלאה הכוללת בה שני שיני בינה כאבותיהם יוצאי אסיה, ולכן נמצאו עם 32 שיניים. כמובן שזו רק תיאוריה, כי קשה להעריך עד כמה אמין היה מחקרם של רופאי שיניים בימי הביניים, וייתכן שהשמועה נוצרה בעקבות מקרים ספורים בלבד בהם ערכו השוואה שכזו. בכל אופן, זהו פיתרון אפשרי לשמועה שנכתבה בספר "מדרש תלפיות".

לחיזוק האמונה האמיתית בה' ובתורה הקדושה, נא חפש את המילים "שיחה גורלית" (ברשת), וקרא חוברת מחזקת באמונה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה