חברה והשקפה

החיים שאחרי החיים

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מפחיד אותי מאוד לקרוא ולשמוע על ייסורים שעלולים להיות לנשמת האדם בעוה"ב שלא התנהג כנדרש לפי חוקי התורה בעוה"ז . ייסורים קשים שאין יכולת לתפשם.. א. כיצד ייתכן שהרי אלוקים רחום וחנון. ב. כיצד ניתן להינחם ולהמשיך בשגרת חיים מבלי להכנס למחשבות מדכאות...? תודה רבה מראש על הזמן הסבלנות ותשומת הלב..

תשובה

שלום וברכה

הקב"ה ברוב רחמיו וחסדיו נתן לנו יצרים קשים וחזקים שעל ידי שנתגבר עליהם נזכה לשכר העצום אשר הוא חפץ לתת לנו לעתיד לבוא. כל תכלית הקיום של העולם הזה היא רק כדי שנצבור ריווחים שבזכותם נוכל לחיות את חיי העולם הבא בזכות מעשינו.

הקב"ה היודע יצר כל היצורים יודע שאין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא והוא ידע יצר לב האדם כי רע הוא מנעוריו ואין האדם יכול לעמוד תמיד נגדו במלחמה על כן לפני בריאת העולם הוא ברא את התשובה, והנפש החוטאת תחזור בתשובה- תאמר סליחה ותתכפר מיד. על כן קלה מאוד העבודה מאחר וכל המצוות אשר האדם עושה, אינם נמחקות ואינם נעלמות ואף אם יחטא יחזור בתשובה ויבקש את בלית הבורא ובורא עולם הטוב מוחל וסולח וטוב ה' לכל ואין אדם שלא יכול לשוב בתשובה וכך האדם קרוב לשכר ורחוק מאוד מהפסד.

ומה יעשה בורא עולם במי שלא השכיל לשוב בתשובה בעודו בחיים כאשר היתה לו הבחירה החופשית וכי יפסיד את חלקו בעולם הבא עקב מעשיו המגושמים ועקב חטאיןו המרובים? הרי לא יכול האדם לבוא אל המלך בלבוש שק - אין ראוי שהאדם יבוא לבורא עולם כאשר נפשו מטונפת במעשיו ואיך יבוא לעולם הבא - עולם הנצח? וכי עקב מעשים לא טובים מועטים שהוא עשה לא יוכל להנות בחיי העולם הבא? על כן ברא בורא עולם את הגיהנום שהוא כעין מכבסה שמנקה את האדם מכל טינופת ועל כן ייכנס האדם החוטא בגיהנום ויתנקה מהטינופת שאחזה בו וכך הנשמה תזכה להגיע בסופו של יום לשכר הטוב שצפון לעם בני ישראל באחרית הימים. ללא הניקוי של הנשמה היא לא תוכל להגיע לשכר הטוב הצפוי לה. מבואר בספרים שאף אם לו יצוייר אדם רשע שעשה חטאים כל ימיו ולא עשה מימיו רק מצווה אחת, כאשר יעלה לעולם האמת, יתנו לו שני אופציות, אופציה אחת להיענש על כל החטאים לפי העונש המגיעה לנשמה ולאחר מכן לקבל את שכרה המגיעה לה על מצווה אחת ואופציה שניה היא לא להיענש כלל ולא לקבל שכר על המצווה - לעשות קיזוז. יראו לנשמה את העונש ואת השכר ויתנו לה לבחור הרי שהיא תבחר בעונש על כל החטאים כדי לקבל את שכרה של מצווה אחת כי כל שכר של מצווה הוא נצחי והעונש הוא גבולי והשכר הנצחי הוא שכר עצום לאין ערוך על העונשים.

הנך רואה עד כמה בורא עולם הוא רחום וחנון החפץ בטובת בריותיו.

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה