חברה והשקפה

אמונה וביטחון

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, כתוב במשנה שלכל ישראל יש להם חלק לעולם הבא אך מוצאים בפרקי אבות שרבי אליעזר המודעי אומר שמי שמחלל את הקדשים, ומבזה את המועדות ומלבין פני חברו ברבים ומפר את בריתו של אברהם אבינו ומגלה פנים בתורה שלא כהלכה- אין לו חלק לעולם הבא איך זה יתכן שאדם שעובר על לאוים אלו ויש לו מצוות בידיו ומעשים טובים כמו-הנחת תפילין ועזרה לזולת לא יהיה לו חלק לעולם הבא?

תשובה

לכבוד השואל,

נא למחול על האיחור בתשובה עקרב רוב פניות לאתר.

הנה לך הסבר מן המהר"ל ז"ל, בספרו "דרך חיים" (פרק ג - משנה יא) אודות דברי רבי אליעזר המודעי:


"כי כל אלו דברים שזכר רבי אלעזר כלם דברים קדושים; וראוי כי החוטא בהם שיהיה נאבד מן עולם הקדוש.

"וזה כי יש לך לדעת, שהמחלל את הקדשים ראוי שלא יהיה לו חלק בעולם שהוא קודש ונבדל מן הגוף, וזהו עוה"ב שהוא קדוש לגמרי. וכן המבזה את המועדים שהם קדושים כדכתיב (ויקרא כ"ג) אלה מועדי ה' מקראי קודש, ומפני שהוא מבזה דברים שהם קדושים ראוי שלא יהיה חלק בעולם שהוא קדוש. וכן המפר את בריתו של אברהם אבינו, הברית הזה הוא ברית קודש כמו שתקנו בברכה "אשר שם בבשרינו אות ברית קודש"; וכן הכתוב אומר "ובשר קודש יעברו מעליך" כדאיתא במנחות בפרק כל המנחות (נ"ג, ב') שאמר אברהם להקב"ה, היה לך לזכור להם ברית מילה, השיב הקב"ה אליו "בשר קודש יעברו מעליך".

"והמלבין פני חברו הוא מאבד צלם אלהים; כי האדם נברא בצלם אלהים, ואין לך מעלה וקדושה זאת בכל הנבראים, אף במלאכי מרום כמו שיתבאר בעז"ה. ולפיכך דבר זה הוא המעלה היותר עליונה בעולם; רק התורה שזכר אח"כ והמגלה פנים בתורה שלא כהלכה, שהוא המעלה השכלית היותר עליונה ואין מעלה אחת (עליונה) מזאת. וכאשר הוא חטא בדברים הקדושים הנבדלים האלהיים, אין ראוי שיהיה לו חלק בעולם הנבדל הקדוש."

בברכה,

רב נחום

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה