שאל את הרב - כללי

נשמות רעות?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אם אפשר לקבל תשובה יותר מספקת בהרבה בהרחבה מהרב מנשה ישראל בבקשה כי מדובר בשאלה מאוד חשובה 1.הכיצד יש נשמות טובות ורעות בעולם? למה אלוקים מצווה על כל היהודים לאותם תרי"ג מצוות כאשר בפועל יש נשמות שמגיעות לעולם טובות יותר מלכתחילה ויש נשמות שמגיעות לעולם רעות יותר. הרי אלוקים ברא הרבה אנשים , הכיצד חלק מהם הצליח ונהיה טוב וחלק אחר לא? אברהם הצליח והשאר לא. אז בדיעבד , נשמתו של אברהם הייתה טובה יותר הרי... 2.מה ההבדל בין נשמות יהודיות לנשמות של גויים מבחינת המקום ממנו הם מגיעים, ולמה זה צודק שנשמותנו מגיעות ממקום טוב יותר? 3.כל הניסיונות שהשם העביר את אברהם – דבר ראשון , השם ידע למה אברהם מסוגל אז הניסיונות האלו היו בשבילנו? ועוד שאלה. הכיצד זה היה ידוע מראש שעשו הולך להיות רשע? הרי אומרים שלכל בן אדם ניתנת הבחירה בין להיות רשע או לא , דווקא על עשיו שמעתי בהרצאתו של הרב זמיר כהן כי נאמר שכתוב "תומים" ולא "תאומים" , זאת מכיוון שהאות א´ מסמלת את השכינה והאלוקות ואות זאת הסתלקה מהמילה תאומים שכן היה ידוע כי עשו יהיה רשע. 4. עניתם בזמן השואה שיש בזה סוד שאלו היו נשמות שהיו בעבודה זרה וכו..לפני הרבה שנים..אם כך איפה הם היו אותם נשמות בין הזמן שהיו בעבודה זרה לבין הזמן שהם ירדו לשואה ..ואם הם ירדו בשביל כך אז בוודאי שהייתה צריכה להיות שואה וזה כביכול פוסל את הרעיון שהשואה הייתה בגלל מעשים של התבוללות וכו, כי כבר הייתה מראש.. 5.כתוב בכמה ספרים כי לפי גובה הנשמה כך כמות המצוות שהיא צריכה לקיים בעולם הזה וכל פעם שרואים איזה צדיק או חכם גדול אומרים שהוא נשמה גבוהה.אם כך שהמעשים לפי הנשמה וההשגות הרוחניות הם לפי גובה הנשמה דבר שלא תלוי בנו כי מתי נקבע מה יהיה גובה של כל אחד ונשמתו?בזמן שהיינו ב"גוף" אדם הראשון אז לכאורה נשמות לא גבוהות שלא זכו להגיע לדרגות גבוהות בעולם הבא מאוד יצטערו אולי ואפילו בעולם הזה שרואים את הטוב והאושר של קירבת אלוקים למי שעמל בתורה ובתפילה מה שלא מתאפשר לאנשים שנשמתם לא גבוהה או שלא יודעים קרוא וכתוב ויודעים בתמימות להתפלל ולקרוא תהילים ..אשריהם ואשרי חלקם אבל האם יש פה בעיה של שיוון? 6.למה צריך שיהיה כל צדיק נכפה מחופתו של חבירו הרי גם אם אתאמץ בכל יכולתי לא אגיע למעלתם של הצדיקים הגדולים שבדורנו וכל שכן למעלת הצדיקים הגדולים בדורות הקודמים ובדורות הראשונים לא רק אני אלא רב העם בכל דור ודור.אם כך אז גם בזמן של קבלת שכר יהיה מצב ל צער תמידי כי תמיד תראה את אותם צדיקים? סליחה על ההטרחה.תודה מראש ואשריכם באמת כל מילה שאומר רק תגרע על הפעולה שאתם עושים באתר מה שהרבה לא השכילו להבין שכדי לקרב צריך לבוא בדרכי נועם.אם אפשר תשובה מפורטת ומספקת מהרב מנשה ישראל תודה ענקית, זה חשוב לי נורא, אם התשובות לשאלות

תשובה


שלום רב!

שאלות טובות מאוד;

הבחירה החופשית הינה נחלת כל אדם בעולם.
אברהם אבינו הצליח מפני שרצה להצליח, והשאר לא רצו, ואם רצו, גם הם היו מצליחים.
מלבד זאת, הקדוש בה אומר: בראתי יצר הרע - בראתי לו תורה תבלין.
הכול יכולים להשתמש בתורה הקדושה ובדרכיה, ולהינצל מיצר הרע. 

נשמות היהודים מגיעות מתחת כסא הכבוד, והם נקראים בנים להקדוש ב"ה, והגויים אמנם נבראו בצלם א-לוהים, אך לא בנים הם לקדוש ב"ה.
העולם בנוי היררכית; בעלי החיים הם מתחת האדם, והצמחים למטה הם מבעלי החיים, ועוד מתחתם דוממים, דוגמת ים ויבשה, הרים וגבעות וכו'.
גם בישראל יש מדרגות, כוהנים, לוויים, ישראל וכו'.
מאידך, כל גוי יכול להתגייר, ולהפוך ליהודי.
 
אכן; הניסיונות שעמד אברהם בהם, מראים לכל אומות העולם, מי הוא אברהם, ומה הוא אברהם, ולמה נבחר מכולם.
אין סתירה וניגוד בין הידיעה עתידית של הקדוש ב"ה, ובין הבחירה החופשית של האדם.
האדם בוחר בחופשיות מלאה ומוחלטת, והקדוש ב"ה יודע מראש, מה האדם יבחר ויחפוץ.
אם אני יודע במה האח שלי יבחר, כי אני מכיר אותו היטב, אין כאן התערבות בבחירתו, רק ידיעה חיצונית; הוא בוחר בעצמו ולבדו. 

השואה הייתה התיקון הסופי לנשמות רבות מאוד, אחרי כל הגלות הארוכה, ולפני השיבה הגדולה לארץ הקודש בימינו.
מצד שני, הקדוש ב"ה לא מביא תיקון קשה כזה לדור של צדיקים וטובים, ורק בגלל מעשי התבוללות וכו', הביא תיקון גדול למפרע, על כל הדורות שעברו.
העבירות בדור השואה, היו ביטוי לחטאים ישנים, מתקופות קדומות.

כל אדם אשר ממלא את תפקידו, ומקיים ייעודו ומשימתו האישית בחיים, אין הבדל בינו, ובין הנשמה הגדולה והגבוהה, והיינו מפני שכל אדם אמור וצריך להשלים מצוותו הפרטית, ולא יותר, ואז שווה הוא לצדיק שבדור, מבחינת תפקידו וחובתו בעולמו.

המתאמץ ככל יכולתו, לא יהיה נכווה מחופתו של חבירו.
רק המתרשל והמתעצל בעבודתו, הוא ייכווה מחופת מי שעבד קשה הימנו, ומחופת מי שהשתדל יותר ממנו.

הצלחה וברכה



להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה