שאל את הרב - כללי

לכבוד צוות הידברות

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב ברצוני לשבח את פעילותכם ובפרט את פעילותו של הרב זמיר כהן שמרצה ומחה בשלווה בקיאות וידע שעוד לא ראיתי כדוגמתו. רציתי לשאול שאלה לגבי אדם שאינו מבקר את חברו החולה. אני לא מתכוון למחלה סופנית אלא מחלה מדבקת כמו שפעת וכדומה. האם אדם מחוייב במצווה זו אפילו שיש שיש סיכוי שידבק במחלה אך המחלה אינה מסכנת את חייו?

תשובה

לכבוד השואל,

מצות ביקור חולים, כמו כל שאר המצות (חוץ מג' מצות שחייב למסור עליהם נפשו - עי' ברמב"ם הלכות יסודי תורה פרק ה הלכה ב), אינה מחייבת את האדם ליכנס למקום של סכנה כדי לקיימו.

הגדרת מקום סכנה היינו מקום שרוב בני אדם היו נמנעים מלעשות הפעולה וליכנס לאותו מקום עקב חשש הסכנה הכרוך בה. (עי' שו"ת אגרות משה חו"מ ח"ב סי' עו).

ונראה לומר, שרוב אנשים כיום לא יכנסו בקירוב מקום אצל בן אדם שיש לו מחלה מדבקת - ואפילו מחלה כזו שע"פ רוב אינו מביא לידי סכנת חיים [אם לא במצב שהם מוכרחים לעשות כן וכגון מצד קרבה משפחתית וכד'].

ולפי זה ההתקרבות לאדם שיש לו מחלה מדבקת - כשאין הכרח ליכנס אליו - נחשבת בגדר מקום סכנה, ואין חיוב באופן כזה לקיים מצות ביקור חולים.

אמנם, הרי לדעת כמה וכמה אחרונים, אפשר לקיים מצות ביקור חולים דרך הטלפון (עי' שו"ת אגרות משה יור"ד ח"ב סי' רכג), וא"כ בנידון הנ"ל חייבים עדיין לקיים מצות ביקור חולים באופן שאין בו חשש סכנה, דהיינו ע"י שיחת טלפון לחולה.

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה